hondafan
ACTIVITATEA HONDA IN SPORTURILE CU MOTOR
Formula 1: Pe scurt

1963

Honda constuieste primul sau monopost de Formula 1 - RA270F si primul motor - RA270E, un V12 de 1500 cmc

1964

Se constuieste cel de-al doilea sasiu - RA271 si al doilea motor - RA271E, cu care Honda debuteaza in Formula 1 in Marele Premiu al Germaniei de la Nurburgring cu Ronnie Bucknum la volan. Alte doua curse - Italia si SUA vor constui prilejuri pentru Honda de a-si arata potentialul.

1965

Al treilea sasiu construit de Honda - RA272 Richie Ginther aduce primul sau punct pentru Honda in Formula 1 sosind al saselea in MP al Beligiei, iar la finalul anului prima victorie in MP al Mexicului

1966

Honda construieste un nou motor de Formula 1 - RA273 in confirmate cu noile reguli FIA care marea capacitatea propulsoarelor la 3000 cmc.

1967

Surtess incepe anul cu sasiul RA273, dar la Monza are parte de un monopost complet nou - RA300 cu care castiga chiar in cursa sa de debut, de la Monza, si termina anul al patrulea in campionatul pilotilor, Honda terminand pe acelasi loc in campionatul constructorilor.

1968

RA301 este noul sasiu folosit de Surtess care urca pe a doua treapta a podiumului in Franta si ocupa pole-ul la Monza. Honda promoveaza un concept nou de motor - RA302, un V8 racit cu aer.

1982

V6-ul RA163E este primul motor Honda cu turbocompresor. Primele teste au loc impreuna cu britanicii de la Spirit un luna noiembrie

1983

Honda redebuteaza in intrecerile de Grand Prix la Brads Hatch in aprilie cu Stefan Johansson ca si pilot intr-o cursa neinclusa in campionat si trei luni mai tarziu la Silverstone in campionatul mondial de Formula 1 cu acelasi Johansson si partnerii de la Spirit. Este inceput totodata si contractul cu Williams, Rosberg urcand in puncte in Africa de Sud.

1984

Honda construieste motorul RA164E, o evolutie a celui precedent si alaturi de Williams si Keke Rosberg castiga la Dallas.

1985

RA165E aduce patru victorii: Detroit si Australia cu Keke Rosberg, Canada si Europa cu Nigel Mansell.

1986

Honda dezvolta motorul RA166E cu care castiga primul sau titlu mondial, impunandu-se alaturi de Williams in categoria constructorilor. Piquet si Mansell au castigat noua din cele saisprezece curse ale sezonului.

1987

Este aruncat in scena motorul RA167E cu care se reuseste, alaturi de Williams si Piquet, cucerirea celor doua titluri mondiale. Piquet, Mansell si Senna, ultimul cu Lotus, aduc japonezilor de la Honda unsprezece victorii intr-un singur sezon.

1988

Se incheie o alinta cu McLaren si se continua trendul ascendent. Senna si Prost castiga cincisprezece curse din saisprezece posibile, motorul RA168E fiind de-a dreptul imbatabil.

1989

RA109E a fost ultimul motor turbo construit de Honda, cu care Prost castiga la piloti, iar McLaren la constructori.

1990

RA100E devine primul motor V10 construit de Honda, in concordanta cu noile reguli FIA care interziceau motoarele turbopropulsate. Senna castiga la piloti, iar McLaren reuseste al treilea titlu mondial in categoria constructorilor.

1991

Honda decide sa furnizeze motoare pentru doua echipe: McLaren primeste RA121E, iar Tyrrell o versiune imbunatatita a motorului RA100E. Sunt castigate opt curse.

1992

RA121E/B este cantecul de lebada al Honda in cea de-a doua lor perioada petrecuta in Formula 1. Alaturi de McLaren sunt castigate cinci curse.

1998

Honda reincepe un proiect dedicat Formulei 1 cu noul motor RA000E, un V10 de 3000 cmc.

1999

Reincep testele, Honda dorind sa revina in F1 cu echipa proprie. Decesul lui Dr. Postletwaithe avea sa schimbe semnificativ planurile.

2000

Honda decide sa furnizeze motoare echipei British American Racing, Villeneuve si Zonta, cei doi piloti ai echipei, ajungand in puncte inca din cursa de debut.

2001

Motorul RA001E urca pe podium, impreuna cu Villenuve si B·A·R, in Spania si Germania, unde a ocupat locul al treilea. Honda decide sa furnizeze motoare si echipei Jordan.

2002

RA002E continua aventura in Formula 1, dar fara rezultate notabile.

2003

Se renunta la legatura cu Jordan, Honda concentrandu-se asupra unei singure echipe: B·A·R. Este creat motorul RA003E

2004

RA004E revine, prin Jenson Button, Takuma Sato si B·A·R, pe podiumul unei curse de Formula 1 si termina sezonul pe locul secund in campionatul constructorilor.

2005

Doua podiumuri, in Germania si Belgia, sunt realizarile anului. Echipa ocupa la final locul sase in campionatul constructorilor.

2006

Honda isi face redebutul in Formula 1 cu echipa proprie, dupa ce a cumparat in totalitate B·A·R. Rubens Barrichello il inlocuieste pe Takuma Sato. Jenson Button castiga Marele Premiu al Ungariei. Echipa termina pe locul patru la constructori, dar in ultimele sase curse pilotul cu cele mai multe puncte a fost Jenson Button.

2007

In ciuda sezonului reusit in 2006, Honda nu a mai continuat pe acelasi trend si in 2007 cand, din cauza problemelor de constructie ale masinii, au avut parte de un an dezamagitor, reusind la final abia sase puncte.

2008

Dorind parca sa repare rusinea suferita in 2007, Honda il aduce la echipa pe Ross Brawn, omul care l-a ghidat din umbra pe Michael Schumacher spre sapte titluri mondiale, in postura de team manager. Cu toate acestea, invocand criza economica, Honda decide sa se retraga din Formula 1 cu efect imediat.

Inapoi

HONDAFAN 2004-2025