hondafan
MODELE 1963 - 2022
HONDA T360
Japonia: 08.1963
 

Data de 5 Iunie a anului 1962 este o data remarcabila in istoria companiei Honda, nu pentru ca intreaga conducere a companiei isi da intalnire cu reprezentantii dealerilor nationali pe aproape finalizatul circuit de viteza de la Suzuka, ci pentru ca de aceasta data cei dintai aduc cu ei primele trei prototipuri auto finalizate si gata de prezentare.
Ceea ce pana atunci umbla ca un zvon prin presa nationala avea sa se confirme definitiv la aceasta a XI-ea Intalnire Generala Nationala Honda unde sunt prezentate, nu cu putin fast in special de insusi Soichiro Honda in spatele volanului, prototipurile S360, S500 si T360.
Acest prim pas concret pe sectorul automobilelor nu este numai visul "de-o viata" al intemeietorului firmei, ci este si dorinta fierbine a dealerilor nationali de motociclete care ii cerusera lui Soichiro Honda la intalnirile anuale precedente, sa se gandeasca si la alte forme de mobilitate pentru a le asigura un venit sigur si peste lunile de iarna, atunci cand activitatile dealerilor de motociclete ating cote minime.
Prezentarea oficiala avea sa aibe loc in toamna anului 1962 la cea de-a IX-a editie a celebrului Tokyo Motor Show.
Lansarea sa are loc in paralel cu a modelului S360 (ramas definitiv la statutul de prototip), cu acesta avand de altfel in comun doar motorul sau performant.
Leaderii proiectului nu sunt nimeni altii decat Yoshio Nakamura si insusi Soichiro Honda, doi ingineri de exceptie la care cel din urma avand sa fie la primul si ultimul sau proiect la un asemenea nivel. De aici si surpriza unui automobil atipic pentru aceasta clasa, unul cu motor cu doi arbori cu came in chiulasa (DOHC), ceea ce avea sa fie o premiera in industria auto nipona. Pozitionarea sa centrala longitudinala sub podea fiind si ea una neconventionala pentru un automobil de clasa Kei Car.
Asadar modelul este lansat pe piata in patru forme diferite de caroserie fiecare cu o denumire proprie:
- mini-camioneta (T360), prici cu bascula (T360F), prici cu bascula cu pereti laterali mobili (T360H) si prici "panel van" cu bascula demontabila (T360V).

In cursul anului 1965 isi face aparitia pe piata si o versiune mai putin obisnuita ce se adreseaza celor din zonele inzapezite ale tarii, aceasta versiune dispunand de propulsie pe senile (puntea spate) si talpa de sanie (puntea fata) si numita T360 Crawler, la care datele tehnice sunt identice cu ale versiunii de baza cu unele mici exceptii de rigoare.
Acest gen de automobil nu va ramane un unicat in istoria firmei fiindca o asemenea versiunea avea sa mai fie de gasit si pe urmatoarea generatie a modelului sub numele de TN360 Crawler.

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau in patru cilindri in linie cu doi arbori cu came in chiulasa (DOHC) si supape in cap dispuse in V, este amplasat longitudinal central si inclinat la 90' stanga, acesta dispunand de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind de tipul uscat, vilbrochenul avand trei paliere.
Alimentarea se face prin intermediul unei pompe de benzina actionata mecanic si patru carburatoare orizontale cu presiune constanta de tip Keihin.
Sistemul de racire este pe apa, admisia aerului facandu-se printr-un filtru uscat.
Sasiul cadru cu profil tip scara dispune de o suspensie cu jambe McPherson si balansiere duble transversale pe puntea fata, puntea spate de tip rigid dispunand de arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Transmisia este alcatuita dintr-o cutie de viteze manuala cu patru trepte (prima nesincronizata), actionata prin intermediul unui ambreiaj de tip monodisc uscat cu arc diafragmaschimbatorul de viteze fiind amplasat la podea.
Tractiunea este pe puntea spate.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare pe tamburi la toate cele patru roti.
Sistemul de directie este asistat mecanic, caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.
Unicei culori a interiorului sau avea sa-i stea la dispozitie cele doua culori ale exteriorului sau, albastru (May Blue) si verde (Moth Green).
Accesul la motor se face prin ridicarea banchetei pasagerilor, tot din aceasta pozitie putandu-se umbla la lichidul de racire, ulei, aprindere, carburator, alternator si filtru de aer.
Dimensiunile sale sunt:
(L *l *h): 2.990mm * 1.295mm * 1.525mm la un ampatament de 2.000mm si o garda de sol de 160mm.
Dimensiunile suprafetei de incarcare sunt:
(L*l): 1.370mm * 1.165mm, inaltimea variind in functie de versiune.
Greutatea modelului se situeaza la 610kg, iar sarcina maxima permisa la 350kg.

In tara nativa a modelului ii este atribuit titlul de "Sports Truck" pe baza detaliilor tehnice ale agregatului de mica capacitate de care dispune.
Concurenta de pe piata nipona este reprezentata de modele precum Daihatsu Hijet (L35), Mazda B360 (KBDA33) si Suzulight Carry (L20).
In ciuda numarului mare de vanzari pe care avea sa-l consemne, 108.920 unitati, modelul T360 nu poate fi considerat un model cu un mare succes comercial pentru firma Honda, deoarece productia sa (prea complexa pentru un asemenea gen de automobile Kei Car) avea sa urce semnificativ costurile de productie.
Locatiile productiei sale sunt si ele impartite in functie de noile structuri ale firmei, la acea vreme compania nipona nedispund de o fabrica auto specializata pe automobile astfel ca fabricile de motociclete au obligatia sa adaposteasca si noile linii de montaj ale automobilelor de premiera.
Astfel diferentialul si motorul sau (alaturi de cel al modelului S500) sunt produse la fabrica din Saitama (din prefectura cu acelasi nume), caroseria si sasiul sau (alaturi de cea a modelului S500) sunt produse la fabrica din Suzuka (prefectura Mie), transmisia sa venind de la fabrica din Hamamatsu, iar toate acestea urmand a fi regasite impreuna pentru montajul final la prima fabrica enumerata aici.
In primavara anului 1965, locatia montajului sau este mutata de la fabrica din Saitama la recent deschisa fabrica din Sayama (tot in prefectura Saitama) alaturi de productia modelului S600.
Nu sunt disponibile detalii referitoare la vanzarea sa oficiala pe alte piete ale lumii si targetul lunar / anual de vanzari propus de firma.
Modelul este proiectat si dezvoltat in Japonia, fabricat fiind tot acolo intre anii 1963-1967 si vandut la preturi cuprinse intre 299.000Yen - 349.000Yen.

Motorizarea modelului:

- 356cmc-DOHC - 30CP la 8.500rpm.

Galerie foto:

Inapoi

 

HONDAFAN 2004-2022