hondafan
MODELE 1963 - 2025
Honda TN360
Japonia: 11.1967
 

Modelul TN lansat pe piata nipona spre sfarsitul anului 1967, poate fi privit ca urmas al primului automobil marca Honda, T360.
Asemeni predecesorului sau si aceasta este o microcamioneta construita pe platforma tehnica a modelului N360.
Dintre toate versiunile de caroserie care s-au construit pe aceasta platforma tehnica (coupe, sedan, combi si camioneta), aceasta de fata avea sa fie cea mai longeviva.
In momentul lansarii sale pe piata, acesta este al IV-lea model auto din portofoliul firmei nipone alaturi de modelele N360, LN360 si S800.
Iar daca din punct de vedere al gabaritului sau, acesta este cel mai voluminos model, atunci din punct de vedere al pretului de vanzare, acesta avea sa fie cel mai ieftin model in portofoliul firmei nipone.
Structura modelelor e clar definita: LN360 si TN360 sunt dedicate transportului comercial iar N360 si S800, celui civil.
TN360 este una din cele trei noutati automobilistice ale firmei Honda din anul 1967 de pe piata autohtona, alaturi de modelele N360 si LN360.
Asemeni modelului T360 si TN360 avea sa fie disponibil, pe comanda, cu diferite echipamente furgoneta pentru anumite categorii de meserii.
Pentru inceput modelul este lansat pe piata intr-o singura varianta, Standard, la un pret de pornire de 293.000Yen. Acesta a fost disponibil cu o cutie de viteze manuala in patru trepte respectiv cu tractiune pe puntea fata. Bena modelului a fost disponibila numai in varianta cu obloane mobile.
Motorul sau este unul in doi cilindri cu un singur ax cu came fiind oarecum o involutie fata de cel al modelului T360, ce a fost dotat cu motor cu doua axe cu came.
Modelul a beneficiat de urmatoarele culori la exterior: Astral Blue, Ginger White si Aibun Green.
Tapiteria interiorului fiind disponibila atat pe rosu cat si pe negru.

Dimensiunile sale sunt:
(L*l*h): 2.990mm * 1.295mm * 1.595mm la un ampatament de 1.780mm si o garda de sol de 580mm.
Greutatea neta se situeaza la 500kg, sarcina maxima permisa la 350kg.

De-a lungul timpului in care modelul a fost disponibil pe piata, acesta a fost supus unor modificari tehnice, normale in cariera unui model auto.
Astfel ca in cursul anului urmator de la lansare, 1968, sunt consemnate mai multe noutati.
Prima dintre acestea avea sa aiba loc in primavara acelui an cand isi face aparitia pe piata prima varianta de caroserie speciala, de tip furgoneta, dedicata transportului de marfa. Tot in cursului anului 1968 avea sa-si faca aparitia pe piata si varianta M-TYPE (sau TN360M), care, dupa cum ii spune si numele („Modificated“), dispune de o dotare mai bogata, prin urmare si de un pret de baza mai mare (323.000Yen).
Spre sfarsitul aceluiasi an este lansata pe piata o noua varianta denumita Deluxe. Dupa cum ii spune si numele, aceasta este mai bine dotata si prin urmare are si un pret de baza mai mare (346.000Yen). Printre dotarile in plus pe care le are fata de varianta Standard (care avea un pret de pornire de 326.000Yen), enumeram: la interior: parasolar pentru locul soferului iar la exterior: geamuri atermice, grila radiatorului si barile de protectie cromate.
Cu aceasta ocazie, paleta culorilor exteriorului, avea sa fie redefinita si marita, astfel ca ea include acum: McKinley White, Pyrenees Green, Apennine Blue si Andes Yellow.
Spre sfarsitul anului urmator, 1969, cand odata cu revizuirea normelor de siguranta ale automobilelor, blocurile optice de pe lateralul cabinei devin dotare standard (pana atunci fiind doar optionale pe toate variantele cu exceptia celei Deluxe).
Tot cu aceasta ocazie avea sa fie lansata pe piata o a doua varianta dedicata transportului special si denumita Honda TN360 Snow Mobile.
La inceputul anului 1970 avea sa fie lansat pe piata modelul in versiune faceliftata.
Asadar, la sfarsitul lui ianuarie 1970 este lansat pe piata modelul faceliftat, denumit acum TNIII360, analog modelelor NIII360 si LNIII360. Prefixul „III“ descriind faptul ca este vorba de a III-a evolutie tehnica a sa.
Aceasta masura de revigorare a aspectului sau cuprinde: bari de protectie si oglinzi exterioare mai mari. La interior, bordul si bancheta fiind redesenate (aici incluzand atat materiale noi cat si alte culori).
Acesta avea sa fie disponibil in variantele: Standard (la un pret de baza de 317.000Yen), Deluxe (332.000Yen) si Super Deluxe (345.000Yen).
Cutia de viteze, cele patru culori ale exteriorului respectiv dimensiunile si greutatea totala, aveau sa ramana neschimbate.
Tot cu aceasta ocazie este revizuit si motorul, acum cu un raport de compresie mai mic a compresiei, necesar pentru a indeplini standardele mai stricte de emisii dar cu avantajul ca putea fi alimentat si cu benzina cu cifra octanica mica (datorita modificarii compozitiei aliajului din supap si ghidaj).
La interior aveau sa existe putine noutati, in special pe partea dotarilor de siguranta pasiva. Acum mai numeroase ca dotari de serie, centura de siguranta si o noua tetiera pentru locul soferului fiind doar doua exemple.
Pentru urmatoarea jumatate de an nu aveau sa fie consemnate niciun fel de alte noutati dar in luna iulie a aceluiasi an, 1970, modelul este supus unui nou facelift. In principal e vorba de grila radiatorului, aceasta este usor marita (pana sub faruri) iar fantele de aer sunt dispuse acum pe verticala.
Tot atunci este lansata o versiune cu bena cu pereti laterali ficsi si doar cel posterior este mobil. Si aceasta versiune avea sa fie disponibila in trei variante, asemanatoare ca denumiri cu cele ale versiunii cu trei peretii mobili.
Tot cu aceasta ocazie aveau sa fie introduse doua noi culori ale exteriorului sau, Rocky Yellow si Montblanc Blue alaturi de celelalte patru deja cunoscute.
Urmatoare noutate demna de consemnat si totodata ultima din cariera modelului, avea sa aiba loc abia in primavara anului urmator, 1971, cand din nou au loc mai multe schimbari.
In primul rand e vorba de un facelift care vizeaza farurile, acum incastrate intr-un suport aparte. Apoi forma partii posterioare redesenate, aici fiind incluse si lampile stop redimensionate. In urma acestui facelift dimensiunea geamului spate al cabinei avea sa fie marita. La aceste masuri adaugandu-se interiorul cabinei usor modificat cat si motorul evoluat (cu mai putina putere neta) si mai silentios.
Paleta de culori a exteriorului este si ea revizuita, ea constand acum din: McKinley White, Kalahari Ivory, Kilimanjaro Green, Andes Yellow si Apennine Blue.
In primavara anului 1972 avea sa inceteze productia acestui model. La scurt timp dupa aceasta are loc lansarea pe piata a primei evolutii a sa, in ciuda unui nume usor diferit, TN-V.
Printre modelele concurente de pe piata nativa s-au numarat: Daihatsu 360 CAB-Pickup (S38), Mitsubishi Minicab (T130HS), Suzuki Carry (L40) si Subaru 360 Truck.
Modelul este conceput si dezvoltat exclusiv in Japonia tot acolo fiind si fabricat la propriile uzine din Suzuka (prefectura Mie) intre anii 1967-1972.

Motorizarea modelului:
-354cmc -SOHC – 30CP la 8.000rpm (1967-1971)
-354cmc -SOHC – 27CP la 7.000rpm (1971-1972).

Galerie foto:

1969 - 1970

1970 - 1971

1971 - 1972

Inapoi

 

HONDAFAN 2004-2025