hondafan
MODELE 1963 - 2021
Honda Z
Japonia: 10.1998
 

Spre sfarsitul anului 1998, Honda lanseaza pe piata auto nipona sub sloganul 'Small is smart' versiunile de serie ale celor doua prototipuri din seria K-Mover, LIFE si noua generatie a clasicului model Z, astfel ca aceasta simpla prescurtare cu rolul de nume propriu al unui automobil Honda, revine in program dupa mai bine de 24 de ani.
Asadar modelul Z avea sa reprezinte a patra noutate auto din cele sase ale anului 1998 de pe piata nipona (alaturi de modelele Capa, HR-V, Life, Inspire si Saber).
Ceea ce in aparenta poate fi privit ca si un model coupe de clasa Kei Car (asemeni primei generatii), poate fi privit la fel de bine si ca micro-SUV datorita arhitecturii constructiei sale.
Modelul este construit pe o platforma si caroserie proprie, motorul fiind imprumutat de la modelele Acty / Vamos, ambele automobile de clasa Kei Cars, arhitectura constructiei sale semanand cu cea a modelelor amintite.
Tehnic privit, modelul este o adevarata capodopera inginereasca pentru aceasta clasa de automobile, modelul dispunand de un motor central plasat la nivelul podelei (si denumit la Honda, UM- 4 - Under Midship 4WD), tractiune integrala permanenta si nu in ultimul rand o turbo-suflanta.
Configuratia sa cu motor central face din acesta al III-lea model de automobil al marcii nipone ce avea sa dispuna de o astfel de arhitectura (cu exceptia modelelor de transport), dupa modelele NSX si Beat. Dotarea sa cu un motor de tip LEV (Low Emission Vehicle - vehicul cu emisii poluante scazute) face din acesta primul model din clasa sa ce primeste in dotarea un asemenea motor.
Cabina de dimensiuni mari dispune de cele mai noi dotari de siguranta, tehnologii precum G-CON si dotarea sa cu doua Airbag-uri fiind una de serie. Dotari precum directia asistata electronic (EPS) sau diferentialul cu alunecare limitata (LSD), nu sunt nici ele straine de acest model, acestea fiind de gasit in dotarea de serie a modelului.
Designul sau este unul simplist si oarecum tipic pentru cele mai multe dintre automobilele acestei clase micro, batatoare la ochi fiind doar fantele de aer ale motorului sau plasate in partea de jos pe lateral precum si dimensiunea ingusta a latimii sale, toate acestea fiind flancate de scobitura prelungita de pe partea laterala ce reprezinta linia inalta a centurii sale.

Tehnica

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau (cu specificatia LEV) in trei cilindri in linie si patru supape in V la 54 ' cu un singur arbore cu came in chiulasa (SOHC) este amplasat central longitudinal, acesta dispund de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind de tip uscat, vilbrochenul cu patru paliere.
Sistemul de alimentare este cu injectie electronica (PGM-FI), admisia aerului facandu-se printr-un filtru de aer uscat, sistemul de racire fiind pe apa.
Autoturismul dispune de o caroserie autoportanta cu suspensia pe puntea fata de tip lonjeron McPherson cu balansiere transversale triunghiulare si bara stabilizatoare.
Puntea spate este de tip rigid de tip De-Dion cu tija Panhard cu brate oscilante longitudinale inferioare si superioare dispunand de arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Transmisia dispune de o cutie de viteze automata in patru trepte cu schimbator de viteze central. Tractiunea este integral permanenta (RT 4WD) cu diferential autoblocant.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare cu dublu circuit, puntea fata avand in dotarea sa discuri de frana ventilate, puntea spate doar tamburi.
Sistemul de directie este servoasistat electronic (EPS), caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.
Nici abilitatile sale off-road, modeste dar demne de amintit, nu trebuiesc uitate, unghiul de atac fiind de 40', cel de degajare de 50'.
Modelul a fost disponibil intr-un numar total de sase culori la exterior: Splash Metallic Silver, Ruby Red Pearl, Nighthawk Black Pearl, Lumina Emerald Pearl, Blue Pearl Eternal si Taffeta White si doua la interior (textura in culoare deschisa si una pe negru).

Dimensiunile sale sunt:
(L *l *h): 3.395mm * 1.475mm * 1.675mm la un ampatament de 2.360mm si o garda de sol de 195mm.
Dimensiunile interiorului sau sunt:
(L *l *h): 1.665mm * 1.220mm * 1.135mm.
Greutatea sa se situeaza la 960kg versiunea standard si 970kg pentru cea Turbo.

Pentru inceput cele doua versiuni sunt lansate pe piata in cate o simpla varianta standard.
Diferentele constructive intre cele doua versiuni au dus implicit la mici diferente valorice, acestea limitandu-se la: greutatea totala, raportul de compresie, numarul de cai putere, valoarea cuplului, valoarea consumului de carburant, raportul de transmisie al treptei a II-a si raportul final al puntii fata.
De-a lungul timpului, modelul nu avea sa cunoasca modificari notabile, cu exceptia faptului ca incepand cu vara anului 2000, mai este adaugata in program cate o varianta denumita Super Emotion, cel mai usor de recunoscut fiind dupa culoarea barilor de protectie disponibile in culoarea masinii. Masura este completata printre altele si de o reducere semnificativa de pret de circa 100.000 yen.
Spre deosebire de generatia clasica, care fusese oferita si la export, aceasta noua generatie este disponibila exclusiv pe piata nativa, in comun cu prima generatie avand insa numarul de ani de productie si anume patru, astfel ca in vara anului 2002 acesta avea sa iasa din productie.

Concurenta sa este reprezentata de modele precum Suzuki Kei, Mazda AZ-Offroad sau Suzuki Jimny, unele dintre acestea fiind cunoscute si pe piata de export.
Targetul lunar de vanzari propus de firma avea sa fie de 5.000 unitati, preturile sale incepand de la 1.148.000Yen pentru prima dintre versiuni respectiv 1.288.000Yen pentru versiunea Turbo.

Modelul este proiectat si dezvoltat in Japonia, fabricat fiind tot acolo la uzina furnizorului Yachiyo Industry Co., din Yokkaichi (prefectura Mie) intre anii 1998 - 2002.

Motorizarea modelului:
- 656cmc -12V- SOHC - 4WD- 52CP la 7.000rpm
- 656cmc -12V- SOHC - 4WD-Turbo- 64CP la 6.000rpm.

Galerie foto:

Inapoi

 

HONDAFAN 2004-2021