hondafan
MODELE 1963 - 2022
Honda Vamos
Japonia: 11.1970
 

Anuntat public in cursul lunii octombrie si lansat pe piata nipona la 1 noiembrie a anului 1970 sub sloganul "Jump in and go", modelul pick-up de clasa Kei Car, VAMOS, este probabil cea mai non-conformista creatie auto din istoria firmei nipone.
Acesta este construit pe platforma modelului TNIII360 (urmasul primului model Honda) cu care si imparte diferite subansamble si motorul. Impreuna cu acesta din urma si alaturi de modelele LNIII360 si LIFE LIGHT VAN (aparut putin mai tarziu), formeaza clasa vehiculelor utilitare din paleta constructorului nipon ale acelor vremuri.
Impreuna cu modelul Z lansat pe piata cu putin timp inainte, cele doua modele dovedesc inca din anii '70 ca firma Honda nu-si pierde niciodata capacitatea de seductie, in ciuda iesirii din productie a unor modele de succes precum seria S de la acea vreme.
Probabil ca stilul acestor modele semnifica primele semne de emancipare stilistica a firmei, presupunere intarita si de faptul ca tot in acei ani este semnat un acord de cooperare cu prestigioasa firma de design industrial, PINIFARINA.

Dar conceptul utilitar nu este singurul prevazut de raspunzatorii firmei la proiectarea sa.
Un rol important il are cel distractiv si al plimbarilor in natura, multi specialisti auto declarand forma sa de caroserie asemanatoare ca a unui buggy. Aceasta amintindu-ne de celebrele modele Renault Rodeo, Citroen Mehari sau VW 181, devenind astfel primul si unicul automobil de acest gen din istoria automobilelor Honda.
Acelasi concept de automobil dedicat in mare parte timpului liber si oarecum inrudit spiritual cu modelul VAMOS, avea sa mai existe in paleta constructorului nipon cateva decenii mai tarziu, odata cu lansarea pe piata a modelelor HR-V si ELEMENT.
Si totusi modelul Vamos mai simbolizeaza conceptul placerii de a conduce nu numai prin greutatea sa scazuta combinata cu tractiunea pe puntea spate ci si prin simplicitatea conceptului sau in locul rafinamentului.
Dar conceptele utilitar si distractiv pot oferi o gama larga de aplicatii usor de extins, astfel ca pe langa latura practica a activitatilor cotidiene sau a celor dedicate timpului liber trebuie amintita si latura utilitara in cadrul unor activitati profesioniste. Politia de coasta, industria constructiilor usoare, instalatiile electrotehnice, paduritul sau paza sunt doar cateva dintre domeniile in care putea fi folosit cu succes modelul de fata.
Si denumirea sa VAMOS HONDA este unica in istoria automobilelor marcii nipone prin faptul ca numele modelului sta in fata numelui firmei.
La lansarea sa pe piata nativa, modelul VAMOS avea sa fie cel de-al XXIV-lea model auto din istoria firmei Honda respectiv unul din cele cinci noutati automobilistice ale anului 1970 de pe aceasta piata (alaturi de modelele 1300 Coupe, LNIII360, NIII360, si Z360).
Modelul este lansat intr-o singura forma de caroserie dar flexibilitatea sa il prezinta ca pe un model disponibil in trei tipuri de arhitectura interioara: cu doua locuri, cu patru locuri si cu patru locuri cu plafon pliabil.
Partea tehnica fusese deja demonstrata ca si fiabilitate pe modelul ce i-a stat la baza proiectiei (TNIII360), atat motorul cat si trenul rulant si tractiunea fiind comune.

Arhitectura automobilului:

- toate cele trei variante de caroserie dispun de un plafon pliabil din material de canava
- interiorul sau spartan este foarte rezistent la praf si orice fel de solicitari naturale respectiv poate fi chiar si spalat
- barile de mici dimensiuni de jur-imprejurul automobilului au rolul de prindere a marfii dar si de ajutor la urcare/coborare.
- hayonul de mici dimensiuni are rolul de a inlesni anumite operatii de incarcare si descarcare a unor obiecte de dimensiune medie
- in spate, pe partea stanga, modelul dispune de un carlig de remorcare
- sistemele de incalzire si degivrare fac parte din dotarile standard ale modelului
- volanul in trei spite confera modelului un usor iz de sportivitate.

Echipamentele de siguranta ale automobilului:

- ambele parti laterale dispun de bari de ranforsare
- modelul dispune de un roll bar
- toate locurile dispun de centuri de siguranta (in doua puncte)
- alegerea plasarii rotii de rezerva in cadrul partii frontale si usor ingropate, are rolul de a absoarbe socul la un eventual accident
- barile de protectie dispun de o inalta rigiditate
- dispozitivele luminoase sunt de mari dimensiuni si redau o lumina mai intensa decat cele conventionale
- parbrizul de inalta securitate este construit partial din sticla securizata
- modelul dispune de manere de blocare si dispozitiv anti-furt.

Tehnica

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau in doi cilindri cu arbore cu came in chiulasa (SOHC) si supape in cap, este amplasat central in fata puntii spate.
Acesta dispune de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind de tipul uscat, vilbrochen cu patru paliere si sistem de ungere prevazut cu radiator de ulei.
Alimentarea se face prin intermediul unui carburator orizontal cu presiune constanta de tip Keihin, pompa de alimentare fiind antrenata de axa cu came.
Racirea motorului este cu aer, admisia aerului facandu-se printr-un filtru uscat.
Automobilul dispune de tractiune pe puntea spate.
Transmisia este alcatuita dintr-o cutie de viteze manuala in patru trepte asociata unui ambreiaj monodisc uscat cu arc diafragma. Schimbatorul de viteze este pozitionat central.
Sasiul dispune de o caroserie autoportanta.
Puntea fata dispune de o suspesie tip lonjeron McPherson cu balansiere transversale si bare stabilizatoare. Puntea spate este de tip rigid DeDion si dispune de o suspensie cu arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare pe tamburi la toate cele patru roti.
Sistemul de directie este mecanic, caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.

Dimensiunile sale sunt:
(L *l *h): 2.995mm * 1.295mm * 1.655mm la un ampatament de 1.780mm si o garda de sol de 215mm.
Dimensiunile suprafetei de incarcare pentru versiunea in doua locuri sunt:
(L *l *h): 1.435mm * 1.140mm * 0.270mm.
Dimensiunile suprafetei de incarcare pentru cele doua versiuni in patru locuri sunt:
(L *l *h): 0.790mm * 1.150mm * 0.250mm.

Greutatea modelului se situeaza la 520kg, capacitatea maxima de incarcare este 350kg pentru versiunea in doua locuri respectiv de 200kg pentru cele doua versiuni in patru locuri.
Printre alte detalii tehnice, demne de amintit ar mai fi si viteza maxima de 90km/h, panta maxima de 17 ', consumul de combustibil de 1L/25km si raza de bracaj de 3,8m.
Celor opt culori ale exteriorului sau (McKinley White, Kilimanjaro Green, Caravan Green, Andes Yellow, Atlas Blue, Apenin Blue, Urals Gray si Pyrenees Green) le-a stat la dispozitie interiorul pe verde inchis (Dark Green).
De mentionat faptul ca aceste opt nu au fost niciodata disponibile concomitent ci doar cel mult cinci dintre acestea.

De-a lungul timpului modelul nu a cunoscut niciun fel de modificari demne de vreo consemnare cu exceptia faptului ca in primavara anului urmator de la lansare, culoarea de la exterior, Apenin Blue, este inlocuita cu Pyrenees Green.
Cu datele deja cunoscute, modelul avea sa ramana o aparitie abstracta pe piata auto pana la sfarsitul carierei sale, in vara anului 1973.
Targetul lunar de vanzari avea sa fie stabilit la 2.000 unitati, unul foarte optimist si in tonul acelor vremuri dar care nu avea sa corespunda nicidecum realitatii.
Numele sau este traducerea din limba spaniola pentru exclamatia de bucurie "Hai sa mergem odata!", in sensul figurat titulatura sa descriind modelul auto ce indeamna la calatorit.
Concurenta de pe piata autohtona avea sa fie reprezentata de modele precum Daihatsu Fellow Buggy si Suzuki Jimny (LJ 10 & 20).
Acesta n-a fost oferit pe nici o piata de export, in Europa insa cateva exemplare aveau sa fie prezentate anumitor importatori oficiali, care cel mai probabil au refuzat importul acestui concept de automobil. Astfel nu poate fi explicata absenta sa aici.
Preturile sale s-au situat la 315.000 yen (versiunea in doua locuri), 345.000 yen (versiunea in patru locuri) si 363.000 yen (cea in patru locuri cu plafon pliabil).
Modelul este proiectat si dezvoltat in Japonia, tot acolo fiind si fabricat intre anii 1970 - 1973 la propria uzina din Suzuka (prefectura Mie) intr-un numar de 2.530 unitati.

Motorizarea modelului:

-356cmc -SOHC - 30CP la 8.000rpm.

Galerie foto:

Inapoi

 

HONDAFAN 2004-2022