hondafan
MODELE 1963 - 2024
Honda Life Step Van
Japonia: 09.1972
 

In toamna anului 1972 este lansata pe piata autohtona o noua forma de caroserie a acestei familii, cea de tip microbus.
Aceasta avea sa fie denumita Step Van si reprezenta a V-a si totodata penultima forma de caroserie din cele sase disponibile a acestei mari familii a modelului Life.
Prezentat oficial la data de 19.9.1972 si lansat pe piata auto chiar a doua zi, acest microbus de tip semi-cabina peste motor, este primul si singurul reprezentant de acest gen de pe piata nipona a acelor vremuri al firmei Honda.
Acesta avea sa fie cel de-al XXXI-lea model auto din istoria firmei Honda respectiv una din cele sase noutati automobilistice ale anului 1972 din Japonia (alaturi de modelele Life Touring, TN-V, Civic 2Door, Civic Hatchback, 145 si 145 Coupe).
Scopul acestuia avea sa fie in principal transportul comercial, asemeni unor modele precum LN360 sau Vamos.
Acest vehicul utilitar usor a fost conceput pentru anumite categorii de transporturi dintre cele mai usoare.
Noul venit pe piata este construit pe platforma modelului Life Sedan tot de la acesta mai imprumutand si motorul precum si sasiul. In schimb nu foloseste alimentarea cu carburator dublu-corp si cutia de viteze automata.
La momentul lansarii sale pe piata, paleta modelelor comerciale a producatorului nipon contine deja trei reprezentanti precum, Life Light Van, TN-V si Vamos, astfel ca noul venit se vrea o completare utila, nicidecum un concurent la modelele existente.

Din punct de vedere estetic avem de-a face cu o creatie simpla si tipica acestei clase din anii '60.
Partea frontala de dimensiuni mici gazduieste capota motorului cu cele doua faruri rotunde in pur spirit al microautomobilelor, combinate cu grila radiatorului de mari dimensiuni.
Bara de protectie de mici dimensiuni si cele doua semnalizatoare principale completeaza descrierea partii frontale.
Partea laterala incepe cu micile lampi catadioptru de semnalizare de culoare portocalie. Oglinzile exterioare sunt de forma patrata, acestea fiind montate pe usi. Manerele usilor sunt pozitionate orizontal iar usita rezervorului este amplasata lateral pe partea dreapta.
Tot aici gasim o linie de centura la o inaltime mica, ce se prelungeste simplu pe intregul lateral de dimensiuni mari ale masinii, fara vreo abatere. Al treilea geam este fix si de culoare albastra.
Partea spate gazduieste suprafata vitrata inscrisa in jumatatea de sus a hayonului. O particularitate a acestuia este modalitatea lui de deschidere.
Doua treimi din acesta se deschide de jos in sus iar o treime se deschide de sus in jos, felul acesta de deschidere imbunatatind la maxim capacitatea de incarcare.
Pe jumatatea superioara se gasesc manerul portbagajului flancat fiind de siglele modelului si ale versiunii.
Jumatatea de jos a hayonului cu deschidere de sus in jos dispune de suportul de numere, sigla de atentionare a sarcinii maxime permise, incuietoarea si manerul portbagajului pe care se regaseste si sigla firmei.
Pe partea laterala din spate montate in pozitie verticala, cele doua lampi de semnalizare si stop frana conturate in crom, incadreaza suprafata hayonului, continuandu-se mai departe cu bara de protectie de mici dimensiuni.
Cu aparatorile de noroi si lampa de ceata se incheie descrierea partii spate.

Constructia modelului este axata pe doua planuri principale:

Confortul:
- confortul optim de rulare este oferit prin buna calitate a trenului de rulare, a motorului silentios si a suspensiei sale. Silentiozitatea motorului este rezultatul adoptarii unui arbore cotit cu contragreutati de echilibrare si curea de distributie
- habitaclul spatios, cele cinci portiere, scaunele rabatabile si un hayon cu deschidere sus/jos ce ofera spatiu maxim de incarcare a marfurilor voluminoase. Bordul creat special cu torpedoul de mari dimensiuni sunt atuuri ale confortului pasiv

Manevrabilitatea:
- conceputa atat pentru transportul comercial cat si citadin, manevrabilitatea unui asemenea automobil necesita mai multa atentie din partea departamentului de proiectare.
- astfel arhitectura interioara a modelului de fata si anume dotarea sa cu o podea plana si un plafon inalt orizontal sporeste capacitatea de incarcare.

Pe toata durata fabricatiei sale, modelul a fost disponibil in variantele Standard si Super Deluxe.
Acesta dispune de o arhitectura interioara de doua tipuri: cu doua scaune si suprafata de incarcare mare si patru scaune si suprafata de incarcata redusa.
Pe intreaga durata de viata, modelul a fost disponibil cu o dotare medie.
Printre dotarile de serie ale variantei inferioare se numara:
sistemul de ventilatie, sistemele de incalzire, dezaburire si degivrare, scaunele fata cu tetiere, centuri de siguranta in doua puncte pentru locurile din fata, tapiterie de tip PCV in portbagaj, stergatoare de parbriz, spalare parbriz, oglinzi exterioare de mari dimensiuni si claxon.
Printre dotarile de serie ale variantei mai bogate, Super Deluxe, pe langa dotarile mai sus enumerate, se numara: manerele de sustinere montate lateral deasupra capului, claxon in doua tonuri, tapiterie tip PCV partial si la interior, scaune partial din piele, podea imbracata in mocheta din material textil, plafonul interior izolat, parasolare, radio auto, bricheta, al III-lea geam in culoarea albastra.

Tehnica

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau in doi cilindri in linie cu arbore cu came in chiulasa (SOHC) si supape in cap este amplasat transversal in fata, acesta dispunand de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind de tipul uscat. Vilbrochenul se sprijina pe doua paliere.
Sistemul de alimentare este cu carburator orizontal cu presiune constanta de tip Keihin.
Racirea motorului este cu apa, admisia aerului facandu-se printr-un filtru uscat. Pompa de ulei este cu roti dintate.
Automobilul dispune de tractiune pe puntea fata.
Transmisia este alcatuita dintr-o cutie de viteze manuala in patru trepte asociata unui ambreiaj monodisc uscat cu arc diafragma. Schimbatorul de viteze este amplasat central.
Sasiul dispune de o caroserie autoportanta.
Puntea fata dispune de o suspesie tip lonjeron McPherson cu balansiere transversale.
Puntea spate de tip rigid dispune de o suspensie cu arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare dotat cu tamburi la toate cele patru roti.
Sistemul de directie este mecanic, caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.
Modelul a fost disponil intr-o paleta de patru culori la exterior in urmatoarea configuratie: Ivory White, Light Blue, Light Yellow si Light Green.
La interior modelul a dispus doar de tapiterie de piele neagra.

Dimensiunile sale sunt:
(L *l *h): 2.995mm * 1.295mm * 1.620mm la un ampatament de 2.080mm si o garda de sol de 165mm.
Dimensiunile interiorului sau sunt:
- cu doua scaune si o suprafata de incarcare marfa de dimensiuni mari (1.270m * 1.100m * 1.135m) la o sarcina maxima permisa de 300kg
- cu patru scaune si o suprafata de incarcare de dimensiuni mai mici (0.640m * 1.100m * 1.135m) la o sarcina maxima permisa de 200kg.
Greutatea totala este 550kg.

De-a lungul timpului in care modelul a fost disponibil pe piata, acesta a fost supus unor modificari tehnice, normale in cariera unui model auto.
Fata de versiunea Sedan, modelul de fata avea sa cunosca modificari tehnice la nivelul suspensiei (modificarea unghiului de cadere al rotilor) dar si modificari de ordin estetic atat la interior cat si la exterior. Manerele usilor, pozitiile scaunelor si pozitia schimbatorului de viteze sunt doar cateva dintre modificarile estetice aduse modelului.
Concurenta sa de pe piata autohtona este reprezentata de modele precum Daihatsu Hijet Van (S38V), Subaru Sambar (Mk II + III) si Suzuki Carry Van (L50).
Esecul vanzarilor sale avea sa duca la decizia de a renunta la acest tip de caroserie pentru mai bine de cinci ani. Lansarea modelului Acty Van a fost facuta in speranta de a mai diminua din cota de piata a unor producatori celebri precum Suzuki si Daihatsu, specializati intre timp in astfel de caroserii.
Targetul de productie propus de firma pentru acest model avea sa fie de 2.000 unitati/luna, unul foarte optimist dar care din pacate nu avea sa fie realizat.
Preturile sale au fost intre 376.000Yen (respectiv 388.000Yen la scurt timp dupa lansare, cu ocazia oferirii unor noi echipamente) si 420.000Yen.
In pret sunt incluse atat o trusa de scule cat si roata de rezerva.
Modelul este proiectat si dezvoltat in Japonia, tot acolo fiind si fabricat intre anii 1972-1974 la fabrica din Sayama (prefectura Saitama) intr-un numar de 17.165 de unitati.

Motorizarea modelului:
- 356 cmc-SOHC - 30CP la 8.000rpm.

Galerie foto:

Inapoi

 

HONDAFAN 2004-2024