Editorial: Honda, mereu in miscare |
Avand ocazia sa vizitez personal Salonul Auto de la Geneva si sa ma conving ca intr-adevar Honda este un constructor auto mereu in miscare si, prin urmare, evolutia viitoarelor modele se face tot mai remarcata, calitativ dar si cantitativ (in masura in care se poate vorbi despre asa ceva privitor la piata europeana), doresc sa scot in evidenta unele detalii privitoare nu doar la viitoarea generatie Civic cat si despre noua politica a modelelor constructorului nipon. Prin intermediul presei de specialitate, dar mai ales cu ajutorul corespondentilor locali ai Temple of VTEC (TOV) care au avut ocazia sa stea de vorba cu inalte oficialitati ale concernului, viitorul apropiat al Honda in Europa se prezinta dupa cum urmeaza:
In legatura cu familia modelului Civic se mai precizeaza ca prototipul prezentat la Geneva este in cea mai mare parte a sa asemanator cu forma finala a modelului, lucru cunoscut deja la Honda inca de la prototipurile anilor precedenti, exceptie in cazul de fata facand doar dimensiunile rotilor, jantile de aluminiu precum si a sistemului de franare performant. Detalii futuriste precum grila radiatorului sau a sistemului de evacuare nu sant excluse a fi intalnite si mai tarziu pe modelul de serie, este insa de preferat a nu le ravni. Modelul Civic care va ajunge in curand la cea de a VIII-a sa generatie, este primul automobil de serie mare conceput si dezvoltat sub noua "capitanie" de la Tokyo. Semiesecul actualei generatii n-a reusit sa trezeasca la timp conducerea firmei, astfel ca, toate sperantele sant puse in noua generatie ce va fi prezentata in forma sa finala, la Frankfurt in luna septembrie a acestui an. Se prea poate ca la moda urmeaza sa fie automobilele spatioase, fiabile si functionale, dar Civic-ul trebuie sa redevina ceea ce a fost mereu si anume un automobil robust, sportiv si econom, de departe fiind cea mai bine vanduta masina din lume cu alura sportiva la clasa sa. Iar pe langa toate acestea, spatiozitatea si variabilitatea n-au fost niciodata de neglijat la un automobil Honda. Incercarea de a iesi din tipare doar de dragul modei si asa-numitei "potentialei clientele" care pe intreaga sa perioada a refuzat un astfel de automobil, i-a facut pe mai marii firmei sa readuca Civic in cliseul cu care ne-a obisnuit in ultimele decenii. Desigur ca nici acest drum nu este unul fara risc, dar ce dovada poate fi mai clara decat cifrele la vanzari si o clientela nemultumita? Nici concurenta nu e usoara, dar e nedrept ca un nume cu traditie (in Europa, un criteriu foarte important!) sa nu aiba nici 10% vanzari din ceea ce vand actorii principali la aceasta clasa, cele mai multe dintre aceste nume, aparute fiind in ultimii ani. La oficierea ultimului Salon Auto de anvergura, domnul Fukui, presedintele Honda, ne-a promis un automobil care va pune noi accente in clasa compacta si anume prin noul sau concept ce combina sportivitatea unica in aceasta clasa si performanetele de top ce reies de aici cu tehnologiile avansate ce vor fi disponibile pe acesta impreuna cu binecunoscuta fiabilitate, normele sale de poluare si siguranta sa.
O traditie negativa de data aceasta, au devenit "sperantele si promisiunile" in ceea ce priveste largirea paletei modelelor in Europa cu modele exemplare la categoria lor acolo unde se vand cu succes precum Integra, Odyssey, Acura TL si altele, dar practica ne-a aratat ca numai unul din trei modele ajung pe pamant european, unele dintre ele cu o mare intarziere. Inflexibilitatea variantelor si a optiunilor oferite aici sunt, de ce sa nu spunem, strigatoare la cer. Ni se mai spune ca, procesul studiilor de piata privitoare la compabilitatea unora dintre aceste modele pe piata europeana, este in curs de derulare, numai timpul si noile curente auto ce-si vor face aparitia pe piata, ne vor dovedi daca noi europenii "meritam" mai mult sau nu. O alta sectiune cu traditie la Honda este sportul cu motor. La Geneva, Honda a tinut sa aduca din Japonia, direct de la Honda Collection Hall, patru monoposturi clasice celebre care au participant de-a lungul anilor in cursele de Grand Prix, pe langa cele doua monoposturi BAR Honda 006 din 2004, pentru acestea fiind creat un etaj separat in incinta standului, degajand astfel o atmosfera si o prezenta unica in tot complexul Palexpo. Aceasta modesta etalare nu are numai scopuri reprezentative - reclama si reprezentarea proprii istorii, cat si una comemorativa si nostalgica pentru "vremurile bune", de mult apuse, pentru constructorul nipon, cand acele Williams-Honda (1987) si McLaren-Honda (1989) erau monoposturi exemplare, lucru care nu se va putea spune despre evolutia celor din ziua de azi. Pentru asta japonezii par a fi prea fixati pe castigul tras din acest sport - marketing, experienta in curse si mai ales transferul de tehnologie, toate acestea culminand cu prima descalificare din intreaga istorie a firmei in sporturile cu motor, lucru trist, dar acceptat in unanimitate. Cateva cuvinte ar mai fi de adaugat si despre prezenta Honda in WTCC, unul dintre cele patru modele (trei Accord-uri Euro-R si un Civic Type-R) ale marcii japoneze fiind prezentat si la Geneva si anume Accord-ul lui Engström de la JAS Motorsport. Trebuie tinut cont ca, toate aceste patru modele sunt trimise in curse de catre echipe private, Honda nefiind implicata ca si echipa de uzina, dar avand un mare interes pentru aceasta competitie, dupa cum a lasat sa se intrevada unul din oficialii firmei la inceputul sezonului.
Avand in vedere ca, vanzarile Honda in Europa si implicit in tara noastra, dovedesc o crestere semnificativa, nu ne ramane decat sa speram ca Honda va ramane mai departe pe acest drum oferindu-ne in continuare unele surprize precum si revirimentul in sporturile cu motor. Udo Schneider |
Inapoi |
ARTICOLE, EDITORIALE