Nici daca as fi facut-o intentionat nu cred ca se potrivea asa de bine!
Deschid un nou topic, in ziua in care fac 29 de ani, la aproape 9 ani de la primul contact cu Hondafan si cu lumea Honda in general. Si ca sa fie treaba, treaba, numarul exact de posturi pe care l-am strans in anii astia – 2.157 (cc), reprezinta fix capacitatea cilindrica a motorului de pe noua jucarie, mai exact Honda Accord Type-R CH1, fabricata in 2002, fosta masina a amicului Maruta. S-au intamplat multe in anii astia, dar ma bucur ca inca am ramas aici in familie si nu am renuntat la H.
In vara, cand am vandut FN2-ul, am crezut ca am incheiat povestea, fiindca dintr-un motiv sau altul (aici o sa fiu subiectiv), noile Honde nu prea mai au vibe-ul celor vechi si cumva, nu ma mai atrag asa cum o faceau CL7/CL9, S2000, EP3/FN2 sau CR-X. FN2-ul insa a fost o super masina si desi initial m-am despartit de el mai usor decat de Accord, au fost necesare doar cateva saptamani sa realizez cat imi lipseste si ca virusul Honda nu e ceva de care sa scapi usor. Starea imi era amplificata si de forumul si pagina de Facebook Mercedes-Benz, unde efectiv nu ai ce sa citesti – nu exista nimic tehnic, nici macar sfaturi despre configuratii sau DIY interesante. Acolo (si ma refer in special la USA) nu e nimeni interesat de putere si de cum se conduce o masina, toti isi pun suspensie pe aer, jante imense si le coboara la pamant. Chiar si cei cu C63 AMG isi pun tot felul de mizerii de carbon, aparatori etc si mai nimic power-related. Anyway, m-am simtit stingher in mediul virtual Mercedes... Asta nu inseamna ca masina mea (C-ul Coupe) nu imi place, ci din contra, e perfecta pentru scopul pentru care a fost creeata si rolul pentru care o utilizez – tourer relaxant de drum lung si oras.
Si uite asa am inceput cautarea: am cochetat un pic (nu mult e drept) si cu noul Civic Type-R, dar nu mi s-a parut ca ar merita banii, poate peste niste ani, cand pretul va fi mai accesibil, iar eu o sa ma impac cu design-ul si cu faptul ca e turbo. Am discutat si cu Istvan pentru a lui Integra Type-R DC2 care chiar e o legenda si cred ca face toti banii, m-a tras un pic inapoi ca masina e in Ungaria in acest moment si nu as fi vrut sa o aduca doar ca sa o vad si sa o refuz. In plus mai are ceva probleme pe partea de tablaraie, caseta etc. Am cochetat si cu ideea unui EP3, dar nu prea mi-a placut niciodata directia lui si am simtit ca as face un pas inapoi de la FN2, tot timpul mi-au placut masinile cu directie precisa si cu feedback masiv. S2000 o sa cumpar cand il va vinde la un pret decent proprietarul masinii pe care am pus eu ochii, momentan e indecis omul.
Parca mi s-au limpezit gandurile cand am vazut pe FB un post de-al lui Maruta si mi-am adus aminte de Accord-ul lui. E drept ca nu mai era la vanzare, dar i-am adresat o intrebare, poate-poate. Ca de obicei Maruta, un baiat de nota 10, a fost receptiv si mi-a transmis ca ar vinde-o unui fan Honda, ba chiar mai mult, a fost de “Accord” sa mi-o dea la mai mult decat un simplu test-drive. Si uite asa am facut cu masina vreo 200 km, primii 100 in afara orasului, mers lejer si inca vreo 100 km prin Bucuresti, mers ceva mai tare. A fost mai mult decat suficient sa ma indragostesc iremediabil de masina.
Din pacate insa, a fost destul incat sa ajung cu masina pe platforma la ASKO. )) Cedase placa de presiune, dar oarecum ma asteptam deoarece pedala de ambreiaj era foarte dura de cand ma urcasem prima data la volan. Si uite asa am mai descoperit niste mici probleme pe care masina le mai avea – pierdere de ulei destul de maricica pe la distributie, un pic de rugina pe contra-aripi fata, suport de motor rupt, cabluri selector cutie de viteze care au joc etc. Maruta a fost super intelegator si dupa o renegociere, am batut palma si m-am apucat de comandat piese.
Am inceput sa caut pe net si initial am incercat la ABP Motorsport UK, cei care ma ajutasera cu FN2-ul. Din pacate nu aveau experienta cu Accord Type R, masina care este o prezenta exotica chiar si in UK, acolo unde exista totusi vreo 2-3000 inca inmatriculate, nu cateva ca la noi. Asa am ajuns la VTEC Direct, tot din UK, care daca nu erau mega ocupati si raspundeau mai rapid la e-mail, cred ca erau cea mai tare firma de piese si sfaturi pentru modelele sport Honda. Baietii aduc piese si masini din Japonia (inclusiv NSX, FD2 etc.), dar aduse personal, verificate si garantate. In plus, owner-ul are o pasiune pentru Accord Type-R CH1, avand una de curse, una de strada si una de colectie cu aprox. 10.000 mile la bord. Baietii sunt o enciclopedie in materie de CH1, astfel ca m-au ajutat incredibil de mult sa pun masina pe picioare, recomandarile lor fiind peste orice am auzit vreodata de la un shop. E drept ca le-au trecut prin mana peste 1000 de CH1, astfel incat sfaturile lor suna ceva de genul: “daca nu mergi des pe circuit recomandam ambreiaj OEM ca rezista super bine la abuz si e placut in oras. Daca tot desfaci ambreiajul, hai sa punem si o volanta usurata, ca face toti banii. O desfacem noi inainte sa ti-o trimitem si ii punem un rulment de turatie mare, o sa iti placa – am montat peste 200 de astfel de volante si nu am avut probleme, toata lumea multumita.” Au ajuns atat de departe incat mi-au recomandat si cam toate garniturile necesare la motor pentru a scapa de orice urma de “oil leak”. Se vede ca stiau pe dinafara problemele si rezolvarile frecvente. Tot ei m-au impulsionat sa cumpar masina intr-un moment de ezitare, spunand ca este excelenta: “extremely reliable and great fun”.
Asadar masina asteapta cuminte sa primeasca urmatoarele: kit ambreiaj OEM, volanta usurata XTD + high speed bearing, ulei cutie, lichid ambreiaj, cabluri + selector cutie viteze, cablu ambreiaj (intre master si slave cylinder), kit de distributie Honda (Maruta il schimbase de curand dar mi-a fost frica ca nu cumva pierderile de ulei sa fi afectat curelele), suporti motor poliuretan, set complet garnituri motor + cutie.
Urmaresc sa aduc masina in stare impecabila, ar fi si pacat sa lasam sa moara asa o legenda. Incerc pe cat posibil sa o tin OEM, astfel ca pe langa reparatiile pe partea tehnica, am mai adaugat la shopping list si o maciulie de schimbator OEM titanium (cel original e foarte zgariat), toate stick-erele si emblemele originale fata-spate si laterale. Inca ma gandesc daca sa ii montez sau nu si eleronul ala imens, pe care momentan nu il am. Vreau sa sablez si sa vopsesc electrostatic jantele originale la culoarea OEM, sa vopsesc bratele la stergatoare si sa inlocuiesc duzele de parbriz cu unele “tip ploaie” + alte stergatoare, sa pun piele noua pe volan si burduf schimbator fiindca deja se vede ca a imbatranit, sa inlocuiesc lumina de bord si sa curat bine ceasurile – momentan se aprinde foarte slab, abia vezi ceasurile. La primavara o sa urmeze si un rust-hunt, si anume sa caut rugina prin toate colturile si sa o ucid, apoi sa fac un seal complet sa stau fara grija. La exterior masina se prezinta foarte bine la capitolul vopsea, nu este cazul unei revopsiri integrale.
La interior ii trebuie un detailing serios si un set nou de covorase originale, care din pacate am inteles ca nu se mai fabrica... Honda le-a scos din productie pentru masinile cu volan pe stanga, cel putin asa mi-au spus cei de la VTEC Direct. O sa vad cum o rezolv aici. Trebuie urgent sa scot si foliile negre de pe geamuri, fac masina foarte intunecoasa si nu lasa sa se vada interiorul superb Recaro pe care il are.
Am de asemenea in plan si un 2DIN cu Android (Parrot Asteriod), pe care sa am Waze si un OBD check bluetooth pentru a vedea in timp real parametrii la care masina functioneaza.
Era sa zic ca asta e tot, dar nu e tocmai o lista micuta de chestii de rezolvat. Vreau sa spun din capul locului ca sunt de felul meu FOARTE pretentios cu masinile mele, de acolo si “necesitatea” de a inlocui atat de multe chestii. Masina nu a fost una tarata/ lovita/ neingrijita, probabil cu un kit de ambreiaj OEM si niste garnituri la motor, un utilizator obisnuit o putea folosi bine-merci! Ii multumesc lui Maruta pentru grija pe care a avut-o de masina, fiindca a fost ingrijita top – revizii la fiecare 5000 km, tinuta in garaj, nelovita etc. Eu din pacate sunt obsedat ca totul sa mearga brici, acest lucru putand fi observat zic eu la toate masinile mele. Ca fapt divers, in SX4 am bagat deja vreo 2000 EUR de cand il am, iar a compara dpdv raritate si feeling aceste 2 masini ar fi total gresit. Pe la 3500-4000 EUR cred ca ma voi duce cu cheltuielile pentru Accord, daca e sa fac tot ce imi propun, dar astfel de masini se cumpara cu inima, nu cu ratiunea.
Sa terminam cu ce nu are si ce ii trebuie masinii, sa zicem ce are:
- Un motor “to die for” cum a a zis Clarkson. Efectiv trage ca un tren. Nu zic neaparat ca e mai rapida decat FN2 (nu am testat asta si nici nu ma intereseaza neaparat ca nu prea mai am obiceiul sa ma alerg cu nimeni), insa se simte mult mai violent VTEC-ul si senzatia, amplificata de lipsa antifonarii, este ca ar trage mai bine.
- Diferential cu patinare limitata de fabrica. Pana nu mergi cu masina, nu intelegi cat de buna este. Suspensia este aproape la fel de confortabila ca in CL7 si C-Class Coupe, dar maniera cu care devoreaza curbe te lasa cu gura cascata. Totul este asa efortless, nu te chinui, nu simti ca ai 120 kmh si virezi destul de strans. Si aici comparativ cu FN2-ul, diferenta o face feeling-ul, in FN2 simteai ca esti la limita, te luptai cu masina, in Accord totul este lin si placut. Suspensia este in stare foarte buna, exista doar o mica bataie care cred ca e o flansa de amortizor, in rest e impecabila conform spuselor celor de la ASKO.
- Scaune Recaro comune cu EVO 5.
- Volan Momo comun cu Ferrari 550 Maranello.
- Frane fata cu 2 pistonase si un setup EBC pus de fostii proprietari – frana tine foarte, foarte bine.
- Jante OEM (nu imi place culoarea GOLD totusi) in stare foarte buna, incaltate cu gume noi – Dunlop SportMAXX RT – o sa fac o comparatie cu Michelin PSS dupa ce apuc sa merg mai mult cu ele. Momentan imi par mai slabe.
- CAI K&N Typhoon pus de Maruta si cumparat de la Doc din ce am inteles. Sunetul este cu atat mai placut.
Pe partea de putere nu prea am ce sa ii fac, motorul este deja destul de stresat, cam toata lumea recomanda volanta usurata pentru usurinta de a urca in ture, suporti motor poliuretan, CAI K&N si decat. Primele le am deja, urmeaza si un decat de la VTEC Direct, momentan nu aveau pe stoc. La masinile vechi este mai important ca motorul sa fie in stare buna, decat eventualul tuning.
Nu consuma foarte mult ulei, eram speriat in legatura cu acest aspect citind topicul colegului Tokyo Express, dar ia probabil 1l la 3-4000 km. Din ce am citit pe forumurile dedicate acestui model, pana la 1l/1000 km la un mers decent e absolut normal, motoarele au fost din start gandite asa, evident si varsta isi spune cuvantul. Nu este asadar necesar sa fac segmentare in acest moment.
Scuze ca am scris asa de mult, eram entuziasmat. Revin cu detalii dupa ce scot masina din service!
Long live Honda!
PS: Culoarea este NHB, nu Pirates Black cum stia Maruta – la CH1 facelift au introdus NHB, Pirates Black era inainte de facelift si avea tenta mov.
Deschid un nou topic, in ziua in care fac 29 de ani, la aproape 9 ani de la primul contact cu Hondafan si cu lumea Honda in general. Si ca sa fie treaba, treaba, numarul exact de posturi pe care l-am strans in anii astia – 2.157 (cc), reprezinta fix capacitatea cilindrica a motorului de pe noua jucarie, mai exact Honda Accord Type-R CH1, fabricata in 2002, fosta masina a amicului Maruta. S-au intamplat multe in anii astia, dar ma bucur ca inca am ramas aici in familie si nu am renuntat la H.
In vara, cand am vandut FN2-ul, am crezut ca am incheiat povestea, fiindca dintr-un motiv sau altul (aici o sa fiu subiectiv), noile Honde nu prea mai au vibe-ul celor vechi si cumva, nu ma mai atrag asa cum o faceau CL7/CL9, S2000, EP3/FN2 sau CR-X. FN2-ul insa a fost o super masina si desi initial m-am despartit de el mai usor decat de Accord, au fost necesare doar cateva saptamani sa realizez cat imi lipseste si ca virusul Honda nu e ceva de care sa scapi usor. Starea imi era amplificata si de forumul si pagina de Facebook Mercedes-Benz, unde efectiv nu ai ce sa citesti – nu exista nimic tehnic, nici macar sfaturi despre configuratii sau DIY interesante. Acolo (si ma refer in special la USA) nu e nimeni interesat de putere si de cum se conduce o masina, toti isi pun suspensie pe aer, jante imense si le coboara la pamant. Chiar si cei cu C63 AMG isi pun tot felul de mizerii de carbon, aparatori etc si mai nimic power-related. Anyway, m-am simtit stingher in mediul virtual Mercedes... Asta nu inseamna ca masina mea (C-ul Coupe) nu imi place, ci din contra, e perfecta pentru scopul pentru care a fost creeata si rolul pentru care o utilizez – tourer relaxant de drum lung si oras.
Si uite asa am inceput cautarea: am cochetat un pic (nu mult e drept) si cu noul Civic Type-R, dar nu mi s-a parut ca ar merita banii, poate peste niste ani, cand pretul va fi mai accesibil, iar eu o sa ma impac cu design-ul si cu faptul ca e turbo. Am discutat si cu Istvan pentru a lui Integra Type-R DC2 care chiar e o legenda si cred ca face toti banii, m-a tras un pic inapoi ca masina e in Ungaria in acest moment si nu as fi vrut sa o aduca doar ca sa o vad si sa o refuz. In plus mai are ceva probleme pe partea de tablaraie, caseta etc. Am cochetat si cu ideea unui EP3, dar nu prea mi-a placut niciodata directia lui si am simtit ca as face un pas inapoi de la FN2, tot timpul mi-au placut masinile cu directie precisa si cu feedback masiv. S2000 o sa cumpar cand il va vinde la un pret decent proprietarul masinii pe care am pus eu ochii, momentan e indecis omul.
Parca mi s-au limpezit gandurile cand am vazut pe FB un post de-al lui Maruta si mi-am adus aminte de Accord-ul lui. E drept ca nu mai era la vanzare, dar i-am adresat o intrebare, poate-poate. Ca de obicei Maruta, un baiat de nota 10, a fost receptiv si mi-a transmis ca ar vinde-o unui fan Honda, ba chiar mai mult, a fost de “Accord” sa mi-o dea la mai mult decat un simplu test-drive. Si uite asa am facut cu masina vreo 200 km, primii 100 in afara orasului, mers lejer si inca vreo 100 km prin Bucuresti, mers ceva mai tare. A fost mai mult decat suficient sa ma indragostesc iremediabil de masina.
Din pacate insa, a fost destul incat sa ajung cu masina pe platforma la ASKO. )) Cedase placa de presiune, dar oarecum ma asteptam deoarece pedala de ambreiaj era foarte dura de cand ma urcasem prima data la volan. Si uite asa am mai descoperit niste mici probleme pe care masina le mai avea – pierdere de ulei destul de maricica pe la distributie, un pic de rugina pe contra-aripi fata, suport de motor rupt, cabluri selector cutie de viteze care au joc etc. Maruta a fost super intelegator si dupa o renegociere, am batut palma si m-am apucat de comandat piese.
Am inceput sa caut pe net si initial am incercat la ABP Motorsport UK, cei care ma ajutasera cu FN2-ul. Din pacate nu aveau experienta cu Accord Type R, masina care este o prezenta exotica chiar si in UK, acolo unde exista totusi vreo 2-3000 inca inmatriculate, nu cateva ca la noi. Asa am ajuns la VTEC Direct, tot din UK, care daca nu erau mega ocupati si raspundeau mai rapid la e-mail, cred ca erau cea mai tare firma de piese si sfaturi pentru modelele sport Honda. Baietii aduc piese si masini din Japonia (inclusiv NSX, FD2 etc.), dar aduse personal, verificate si garantate. In plus, owner-ul are o pasiune pentru Accord Type-R CH1, avand una de curse, una de strada si una de colectie cu aprox. 10.000 mile la bord. Baietii sunt o enciclopedie in materie de CH1, astfel ca m-au ajutat incredibil de mult sa pun masina pe picioare, recomandarile lor fiind peste orice am auzit vreodata de la un shop. E drept ca le-au trecut prin mana peste 1000 de CH1, astfel incat sfaturile lor suna ceva de genul: “daca nu mergi des pe circuit recomandam ambreiaj OEM ca rezista super bine la abuz si e placut in oras. Daca tot desfaci ambreiajul, hai sa punem si o volanta usurata, ca face toti banii. O desfacem noi inainte sa ti-o trimitem si ii punem un rulment de turatie mare, o sa iti placa – am montat peste 200 de astfel de volante si nu am avut probleme, toata lumea multumita.” Au ajuns atat de departe incat mi-au recomandat si cam toate garniturile necesare la motor pentru a scapa de orice urma de “oil leak”. Se vede ca stiau pe dinafara problemele si rezolvarile frecvente. Tot ei m-au impulsionat sa cumpar masina intr-un moment de ezitare, spunand ca este excelenta: “extremely reliable and great fun”.
Asadar masina asteapta cuminte sa primeasca urmatoarele: kit ambreiaj OEM, volanta usurata XTD + high speed bearing, ulei cutie, lichid ambreiaj, cabluri + selector cutie viteze, cablu ambreiaj (intre master si slave cylinder), kit de distributie Honda (Maruta il schimbase de curand dar mi-a fost frica ca nu cumva pierderile de ulei sa fi afectat curelele), suporti motor poliuretan, set complet garnituri motor + cutie.
Urmaresc sa aduc masina in stare impecabila, ar fi si pacat sa lasam sa moara asa o legenda. Incerc pe cat posibil sa o tin OEM, astfel ca pe langa reparatiile pe partea tehnica, am mai adaugat la shopping list si o maciulie de schimbator OEM titanium (cel original e foarte zgariat), toate stick-erele si emblemele originale fata-spate si laterale. Inca ma gandesc daca sa ii montez sau nu si eleronul ala imens, pe care momentan nu il am. Vreau sa sablez si sa vopsesc electrostatic jantele originale la culoarea OEM, sa vopsesc bratele la stergatoare si sa inlocuiesc duzele de parbriz cu unele “tip ploaie” + alte stergatoare, sa pun piele noua pe volan si burduf schimbator fiindca deja se vede ca a imbatranit, sa inlocuiesc lumina de bord si sa curat bine ceasurile – momentan se aprinde foarte slab, abia vezi ceasurile. La primavara o sa urmeze si un rust-hunt, si anume sa caut rugina prin toate colturile si sa o ucid, apoi sa fac un seal complet sa stau fara grija. La exterior masina se prezinta foarte bine la capitolul vopsea, nu este cazul unei revopsiri integrale.
La interior ii trebuie un detailing serios si un set nou de covorase originale, care din pacate am inteles ca nu se mai fabrica... Honda le-a scos din productie pentru masinile cu volan pe stanga, cel putin asa mi-au spus cei de la VTEC Direct. O sa vad cum o rezolv aici. Trebuie urgent sa scot si foliile negre de pe geamuri, fac masina foarte intunecoasa si nu lasa sa se vada interiorul superb Recaro pe care il are.
Am de asemenea in plan si un 2DIN cu Android (Parrot Asteriod), pe care sa am Waze si un OBD check bluetooth pentru a vedea in timp real parametrii la care masina functioneaza.
Era sa zic ca asta e tot, dar nu e tocmai o lista micuta de chestii de rezolvat. Vreau sa spun din capul locului ca sunt de felul meu FOARTE pretentios cu masinile mele, de acolo si “necesitatea” de a inlocui atat de multe chestii. Masina nu a fost una tarata/ lovita/ neingrijita, probabil cu un kit de ambreiaj OEM si niste garnituri la motor, un utilizator obisnuit o putea folosi bine-merci! Ii multumesc lui Maruta pentru grija pe care a avut-o de masina, fiindca a fost ingrijita top – revizii la fiecare 5000 km, tinuta in garaj, nelovita etc. Eu din pacate sunt obsedat ca totul sa mearga brici, acest lucru putand fi observat zic eu la toate masinile mele. Ca fapt divers, in SX4 am bagat deja vreo 2000 EUR de cand il am, iar a compara dpdv raritate si feeling aceste 2 masini ar fi total gresit. Pe la 3500-4000 EUR cred ca ma voi duce cu cheltuielile pentru Accord, daca e sa fac tot ce imi propun, dar astfel de masini se cumpara cu inima, nu cu ratiunea.
Sa terminam cu ce nu are si ce ii trebuie masinii, sa zicem ce are:
- Un motor “to die for” cum a a zis Clarkson. Efectiv trage ca un tren. Nu zic neaparat ca e mai rapida decat FN2 (nu am testat asta si nici nu ma intereseaza neaparat ca nu prea mai am obiceiul sa ma alerg cu nimeni), insa se simte mult mai violent VTEC-ul si senzatia, amplificata de lipsa antifonarii, este ca ar trage mai bine.
- Diferential cu patinare limitata de fabrica. Pana nu mergi cu masina, nu intelegi cat de buna este. Suspensia este aproape la fel de confortabila ca in CL7 si C-Class Coupe, dar maniera cu care devoreaza curbe te lasa cu gura cascata. Totul este asa efortless, nu te chinui, nu simti ca ai 120 kmh si virezi destul de strans. Si aici comparativ cu FN2-ul, diferenta o face feeling-ul, in FN2 simteai ca esti la limita, te luptai cu masina, in Accord totul este lin si placut. Suspensia este in stare foarte buna, exista doar o mica bataie care cred ca e o flansa de amortizor, in rest e impecabila conform spuselor celor de la ASKO.
- Scaune Recaro comune cu EVO 5.
- Volan Momo comun cu Ferrari 550 Maranello.
- Frane fata cu 2 pistonase si un setup EBC pus de fostii proprietari – frana tine foarte, foarte bine.
- Jante OEM (nu imi place culoarea GOLD totusi) in stare foarte buna, incaltate cu gume noi – Dunlop SportMAXX RT – o sa fac o comparatie cu Michelin PSS dupa ce apuc sa merg mai mult cu ele. Momentan imi par mai slabe.
- CAI K&N Typhoon pus de Maruta si cumparat de la Doc din ce am inteles. Sunetul este cu atat mai placut.
Pe partea de putere nu prea am ce sa ii fac, motorul este deja destul de stresat, cam toata lumea recomanda volanta usurata pentru usurinta de a urca in ture, suporti motor poliuretan, CAI K&N si decat. Primele le am deja, urmeaza si un decat de la VTEC Direct, momentan nu aveau pe stoc. La masinile vechi este mai important ca motorul sa fie in stare buna, decat eventualul tuning.
Nu consuma foarte mult ulei, eram speriat in legatura cu acest aspect citind topicul colegului Tokyo Express, dar ia probabil 1l la 3-4000 km. Din ce am citit pe forumurile dedicate acestui model, pana la 1l/1000 km la un mers decent e absolut normal, motoarele au fost din start gandite asa, evident si varsta isi spune cuvantul. Nu este asadar necesar sa fac segmentare in acest moment.
Scuze ca am scris asa de mult, eram entuziasmat. Revin cu detalii dupa ce scot masina din service!
Long live Honda!
PS: Culoarea este NHB, nu Pirates Black cum stia Maruta – la CH1 facelift au introdus NHB, Pirates Black era inainte de facelift si avea tenta mov.
Comment