Reiau aici prima mea postare de pe un alt forum, fiindcă trebuie să încep cumva şi altfel n-am cum. 
Pe această cale le mulţumesc tuturor celor de la Asko (Chiajna şi Giuleşti) pentru amabilitate, pentru răbdarea de care au dat dovadă, pentru faptul că au acceptat drive test/test drive de două ori fix cu aceeaşi maşină, pentru faptul că din partea lor n-au existat costuri ascunse, dar mai ales pentru că, deşi sediul Asko Chiajna era în renovare în ziua livrării, au organizat livrarea aşa cum am stabilit. Sau, cum au spus ei: "fiindcă primim Civic-ul cu facelift, facem un facelift şi sediului nostru."
Evenimente importante care s-au întâmplat în ziua livrării: numirea lui Ludovic Orban ca prim ministru şi decesul actriţei Tamara Buciuceanu Botez. Dumnezeu să te odihnească, Isoscel!
(moment de reculegere)
Cum am intrat în posesia maşinii, pe scurt. Voi relata doar ultima etapă, până la ea am trecut prin 5 luni de frământări, îngrijorări, speranţe, dezamăgiri, renunţări, iar speranţe...
Distanţa până la benzinărie: 500 m! Ar fi culmea să rămân în pana prostului...
17:00 - nu rămân. Alimentez de la LukOil, sper să nu fie proastă benzina (la Primera am avut probleme mari, însă, ce-i drept, am alimentat în Bulgaria). Cantitate alimentată la plin: 45,55 l! Capacitate rezervor, oficial: 46 l! Deci, fie am mers cu un PET de 0,5 l în rezervor şi nu cu 4 l, cum mi s-a spus, fie rezervorul e mai mare. Pompa a făcut ţac la 45,50, eu am mai îndesat până la 45,55. Refuz să cred că maşina a consumat 3,5 l de benzină în 2 km, chiar în mers bară la bară.
17:30-20:30 - primul traseu de rodaj. Jumătate din el, adică 1,5 ore, am mers iarăşi în blocaje pe CB. Am vrut să ajung la A2 şi de acolo la Constanţa, însă mi-a fost milă de maşină şi am întors, apoi am mers pe A3 până la capăt, lângă Ploieşti.
Rulaj înainte de prima încuiere peste noapte a uşilor: 174 km. Viteză medie: 47 km/h, din cauza blocajelor de pe CB.
Impresii.
Cine a citit ceea ce am scris pe topicul meu (Honda Civic X vs. Noua Mazda 3), ştie că a doua Mazda 3 condusă la TD a fost complet diferită faţă de prima, deşi era aceeaşi maşină.
Mă credeţi că aceeaşi impresie o am şi cu Civic-ul?
Spre deosebire de Civic-ul de la TD, a mea mi s-a părut, încă stând pe loc în curtea Asko, mult mai confortabilă. Poziţia mea la volan este mai comodă, picioarele stau mai bine pe pedale (pe toate trei), la schimbătorul de viteze ajung mai bine, de parcă ar fi mai sus... Şi mama, pe bancheta din spate, mi-a spus că stă mult mai confortabil decât stătea în maşina de TD. Iar soţia spune că urcă şi coboară din ea mai uşor (are probleme cu genunchii).
Vizibilitatea în oglinzile retrovizoare exterioare este puţintel mai bună, iar în cea interioară, după ce am reuşit să o reglez, idem (faţă de maşina de TD).
Puncte negative - voi începe cu ele, fiindcă sunt puţine.
Aici nu prea vreau să detaliez, deoarece aş putea cădea în subiectivism. Este maşina care-mi place enorm, care mi-a plăcut doar văzându-i pe alţii conducând-o. Este maşina care mă reprezintă, care poate fi condusă şi precum puturoasa de dinainte (Primera), dar şi cu demaraje rapide, care amintesc faptul că împarte acelaşi şasiu cu Type-R, maşină care scrie istorie (în segmentul ei).
Să încerc să fiu obiectiv.
Fiind vorba de o maşină nouă 99,99%, am evitat să o conduc în forţă (să depăşesc 3000 rot/min). Deşi cei de la Asko mi-au spus că are rodajul făcut în fabrică, nu i-am crezut.
Cu toate astea, am negociat două giratorii strânse cu 50 km/h, pe margini (pe prima bandă, cum ar veni), în accelerare rapidă (dar fără s-o duc la extrem, prin urmare nu a avut deloc tendinţa să piardă aderenţa), ca să mă conving de stabilitatea maşinii. Impecabil acest aspect. Cu toate astea, nu e bine să ne jucăm aşa pe ploaie sau în trafic aglomerat; dar e bine să ştim că maşina e sigură.
Am încercat frâna de motor în treptele 1 şi 2 de viteză. Nu smuceşte aşa cum face Primera, însă este bună frâna de motor. Cu cât urcăm în trepte, cu atât frâna de motor e mai slabă. Asta, la nivelul senzaţiei percepute de şofer, căci pe bord, odată ce iau piciorul de pe pedală, indiferent de treapta de viteză, viteza afişată scade cam tot atât de rapid ca la Primera. În treapta întâi, lăsată să "curgă" pe drum, maşina merge mai încet decât Primera, deşi are cuplu mai mare.
Din nou, un aspect cu totul diferit faţă de maşina de TD.
Reamintesc: faţă de maşina de TD, la a mea diferă doar culoarea, în rest este aceeaşi echipare.
Pentru simplificare, voi menţiona treptele de viteză cu cifre romane: I, II, III, IV, V, VI.
Pe autostradă, singurul aspect neplăcut este zgomotul la rulare. S-ar putea să fie de vină anvelopele, la faza asta. Parcă Dunlop-urile de pe Primera nu urlau aşa.
Am setat ACC astfel:
- la ducere: 120 km/h, apoi 110 km/h. La 120 km/h am 2800 rot/min în VI, la 110 km/h am 2500 rot/min tot în VI;
- la întoarcere: 100 km/h, 90 km/h, iar lângă Bucureşti 80 şi apoi 70 km/h.
La 90 km/h maşina parcă pluteşte pe deasupra asfaltului. De vis. Un mod ideal de a circula noaptea pe drumuri bune, mai ales că aproape nu se mai aud anvelopele.
Dacă şoseaua e orizontală, ACC asigură cel mai mic consum de combustibil (5% la 120 km/h, consum instantaneu). Dacă şoseaua urcă, urcă şi consumul, cam până la 7,5%. Dacă şoseaua e în coborâre, ACC frânează singur maşina, de aceea voi dezactiva sistemul în pante, urmând a frâna eu atunci când consider că trebuie.
Pe autostradă, în condiţii de trafic liber, depăşirea unui vehicul mai lent se poate face în două moduri, fără a pune piciorul pe pedale: fie din timp, ca să nu aibă timp ACC să frâneze maşina, fie lăsăm ACC să o frâneze, apoi schimbăm banda şi accelerează singur. Eventual, pentru un plus de distracţie, urcăm viteza presetată cu 10 sau 20 km/h mai mult.
Dar... nu avem autostrăzi corespunzătoare, aşa încât de prea puţine ori ne putem bucura de acest confort la volan.
Sistemul Start/Stop, cel care opreşte motorul şi-l porneşte, este bine să fie dezactivat în blocaje. La semafoarele pe care le ştim lungi este OK. Aici, Bulgaria ne-a luat-o înainte, montând cronometre la semafoare, prin urmare ştim cât vom sta la ele.
Sistemul funcţionează impecabil. Imediat ce apăs ambreiajul şi cuplez I, motorul porneşte. Nici urmă de lag, de vreo ezitare. Pot profita de acel timp-tampon care este admis a se pierde la semafor, de 0,5 secunde/autovehicul; este considerat timp necesar şoferului pentru a porni.
Însă, în blocaje, unde se stă şi se merge şi tot aşa, sistemul va opri motorul de prea multe ori, ceea ce, după mine, reprezintă o uzură în plus a componentelor implicate.
La 120 km/h nu se simte absolut deloc zgomotul vântului, nici la geamuri şi nici la trapă. Dacă acopăr trapa cu perdeluţa, uit că o am. Prefer să o las descoperită, dar închisă.
Totodată, pentru securitatea mecanismului, e bine ca trapa să fie acţionată periodic, ca şi geamurile.
Încă nu am descoperit cum fac ca plafonierele (luminile interioare) să se aprindă când deschid uşile/descu maşina. Le am stinse. Mă voi uita în manual.
Semnalizatoarele din faţă fac aproape aceeaşi lumină ca şi farurile, am fost surprins ca pe A3 un indicator reflectorizant să fie iluminat a giorno de LED-ul semnalizatorului dreapta faţă.
Sistemul de monitorizare a unghiului mort, prin clipirea LED-urilor portocalii din oglinzile retrovizoare exterioare, ne anunţă atunci când avem lângă noi un meltean care circulă prea aproape, din motive numai de el ştiute. Sistemul rămâne mut dacă circul aproape de borduri (la Mazda 3 se activa).
LKAS face să vibreze volanul atunci când calc linia discontinuă, fără a semnaliza. Dacă shimb benzile rapid, sistemul nu apucă să mă avertizeze.
Un alt sistem face ca, la circulaţia în blocaje, atunci când mâna dreaptă stă pe schimbătorul de viteze mai mult timp, să mă avertizeze vizual că nu am mâinile pe volan.
Concluzii.
Sunt la a doua maşină achiziţionată, prin urmare cunosc emoţiile contactului cu o maşină nouă. Cu toate acestea, am avut mai multă bucurie la cumpărarea Civic-ului, decât la cumpărarea Primerei. Iar asta, ţinând cont că Primera a fost luată strict pe criterii estetice, văzut-plăcut. Ştiam că nu e o maşină rapidă, dar am acceptat-o.
În actualul trafic, însă, este bine să ai acolo un turbo care să te ajute să faci o depăşire, care să te ajute să treci de un melc, care să te ajute să treci de unul ce vrea să-ţi taie faţa. În restul timpului, adică în 95% dintre situaţii, acest Civic se poate conduce ca o maşină fără turbo, lucru arătat, dealtfel, şi în bord, cu nicio liniuţă luminoasă afişată privind încărcarea turbinei.
Este o maşină de zi cu zi, este o maşină bună pentru orice împrejurare, mai puţin pentru offroad (evident şi logic), dar nepotrivită şi pentru drumuri proaste. Să ţinem cont că anvelopele sunt cam subţiri (jante de 17") şi că jantele sunt din aliaj, prin urmare sunt de evitat gropile şi craterele. Totuşi, m-a durut inima - aproape la propriu - atunci când, pe Şos. Petricani n-am avut cum să ocolesc un şanţ de vreo 3 cm adâncime, întrerupt doar pe mijloc. L-am incomodat niţel pe cel de pe contrasens (l-am "împins" spre bordură) şi am ferit roata dreapta faţă, însă cea spate a troncănit urât în nenorocita aia de lucrare nesemnalizată. Şi, imediat după ea, la vreo 30 m, o trecere de pietoni pe care se aruncă nişte indivizi greu de observat în lipsa luminii diurne, dacă nu sunt îmbrăcaţi în alb - aici aproape că era să intre în funcţiune ABS, BA şi frânarea de urgenţă.
Participanţii la trafic.
Fie datorită faptului că maşina are numere roşii, fie datorită look-ului ei, fie datorită celor 7 ani de acasă, din partea unor şoferi am avut parte de respect şi înţelegere în situaţii în care, cu Primera, n-am avut parte.
De exemplu, atunci când, pe CB, am vrut să virez stânga ca să întorc în zona de acces a unei firme (fără nicio problemă, nu incomodam pe nimeni), atât cel din spatele meu, cât şi cel din coloana de pe contrasens, au avut râbdare până când am putut face manevra.
La ieşirea din curtea Asko, un TIR a încetinit şi m-a lăsat pe mine să ies (o premieră, asta), renunţând la dreptul lui de trecere pentru câteva secunde.
Şi altele similare.
Am ajuns să laud normalul şi bunul simţ, aşa ar trebui să fim cu toţii în trafic, să arătăm înţelegere şi să ajutăm.
Pe A3 am avut parte şi de doi colegi din trafic care s-au dovedit a fi din tabăra 'I love it'. Eu mergeam cu 100m ei veneau mai tare, însă au rulat aproape în paralel cu mine cam 1-2 km, după care s-au dus mai departe. N-am văzut dacă m-au şi salutat sau nu, era deja noapte afară.
Belele.
Singura pe care o am este cauzată de condiţiile meteo; ceaţa de azi-noapte a lăsat pe maşină o substanţă unsuroasă, chiar lipicioasă la atingere, de culoare uşor maronie (ca o cafea diluată). Ce spălătorie recomandaţi în acest sens? N-am curajul s-o duc la spălătoriile din cartier, fiindcă mi-e frică să nu strice vreo cameră sau vreun senzor, Gigeii şi Doreii ăia nu ştiu multe. Vreau ceva profesional, sau pe aproape, dar nu perii.
Mulţumesc pentru atenţie şi drumuri plăcute nouă, tuturor celor cu (spirit) Civic!

- Data intrării în posesie: 15.10.2019. Să fie cu noroc.
- Rulaj în momentul primei porniri a motorului: 11 km.
- Carburant livrat: 4 l.
- Culoare: Polished Metal Metallic, adică un gri şobolan mult mai frumos decât ce era pe Daciile anilor 90, asemănător cu ceea ce este pe Toyota CH-R Hybrid.
- Anvelope: Michelin 235/45 R17 94 W.
- Americanii o numesc fie "sunroof", fie "moonroof". Noi o numim "trapă" şi aşa-i spun şi eu. Nu este necesară, dar adaugă un aer aparte maşinii.
- Ţinută de drum: IMPECABILĂ. Peste Mazda 3 cu mult. Cu foarte mult.
- Greieraşi în momentul achiziţiei: 0. Greieraşi după ce am luat un şănţuleţ cu roata dreapta spate: 0.
- Suspensia independentă spate absoarbe gropile excelent.
- Grad de satisfacţie: 100%.
Pe această cale le mulţumesc tuturor celor de la Asko (Chiajna şi Giuleşti) pentru amabilitate, pentru răbdarea de care au dat dovadă, pentru faptul că au acceptat drive test/test drive de două ori fix cu aceeaşi maşină, pentru faptul că din partea lor n-au existat costuri ascunse, dar mai ales pentru că, deşi sediul Asko Chiajna era în renovare în ziua livrării, au organizat livrarea aşa cum am stabilit. Sau, cum au spus ei: "fiindcă primim Civic-ul cu facelift, facem un facelift şi sediului nostru."
Evenimente importante care s-au întâmplat în ziua livrării: numirea lui Ludovic Orban ca prim ministru şi decesul actriţei Tamara Buciuceanu Botez. Dumnezeu să te odihnească, Isoscel!
(moment de reculegere)
Cum am intrat în posesia maşinii, pe scurt. Voi relata doar ultima etapă, până la ea am trecut prin 5 luni de frământări, îngrijorări, speranţe, dezamăgiri, renunţări, iar speranţe...
- 10:20 - sosirea la bancă, întâlnire cu brokerul şi cu ofiţerul de credite (parcă aşa se numeşte).
- 12:15 - terminăm de semnat toate actele, ne luăm cu mâinile de cap fiindcă e vorba de credit auto şi, până nu achităm ratele, banca e cu ochii pe maşina noastră.
- 12:55 - momentul în care toată suma intră în contul lui Asko şi maşina devine a noastră în proporţie de 50%.
- 13:50 - moment de reculegere la mormântul tatălui meu, cu întreaga familie (soţia şi mama).
- 14:20-15:10 - atât durează drumul între Ghencea şi Asko Chiajna, prin metropola noastră. Taxiul (Logan) dă cu şasiul de pământ de două ori, în minunatele zone rezidenţiale noi din Militari.
- 15:20 - ca pieton, dar cu cheile Primerei în buzunar, păşesc pentru prima dată spre Civic. Îi deschid uşa, o privesc; e a mea, de data asta, nu mai e maşina de TD. Nu e roşie, aşa cum voiam, dar e a mea şi-mi place. Gri-ul metalizat e o culoare reuşită, mai în ton cu vârsta mea (nu de alta, dar şi eu am o culoare asemănătoare pe la tâmple).
- 15:25 - se montează numerele roşii. Maşina are urme de murdărie, de la intemperii. Cum spuneam, sediul este în renovare şi toate maşinile care erau expuse în showroom sunt afară, în curte, de două zile. Numai maşinile din gama Honda Heritage au prelate de plastic pe ele; pe atunci nu era ecologică vopseaua, ci durabilă.
- 15:55 - prima pornire a motorului. Mi se spune că maşina are doar 4 l de benzină în ea. Motivul: nu au un angajat special care să le facă plinul.
România, ţara mea...
- 16:10 - semnez actele pentru preluarea maşinii.
- 16:20 - "liber", sau "dismissed", ca în armată! Maşina este 100% a mea! Deci nu e TD, e pe bune, în sfârşit! Plec cu ea de la Asko şi nu trebuie să o înapoiez peste 30 de minute!

17:00 - nu rămân. Alimentez de la LukOil, sper să nu fie proastă benzina (la Primera am avut probleme mari, însă, ce-i drept, am alimentat în Bulgaria). Cantitate alimentată la plin: 45,55 l! Capacitate rezervor, oficial: 46 l! Deci, fie am mers cu un PET de 0,5 l în rezervor şi nu cu 4 l, cum mi s-a spus, fie rezervorul e mai mare. Pompa a făcut ţac la 45,50, eu am mai îndesat până la 45,55. Refuz să cred că maşina a consumat 3,5 l de benzină în 2 km, chiar în mers bară la bară.
17:30-20:30 - primul traseu de rodaj. Jumătate din el, adică 1,5 ore, am mers iarăşi în blocaje pe CB. Am vrut să ajung la A2 şi de acolo la Constanţa, însă mi-a fost milă de maşină şi am întors, apoi am mers pe A3 până la capăt, lângă Ploieşti.
Rulaj înainte de prima încuiere peste noapte a uşilor: 174 km. Viteză medie: 47 km/h, din cauza blocajelor de pe CB.
Impresii.
Cine a citit ceea ce am scris pe topicul meu (Honda Civic X vs. Noua Mazda 3), ştie că a doua Mazda 3 condusă la TD a fost complet diferită faţă de prima, deşi era aceeaşi maşină.
Mă credeţi că aceeaşi impresie o am şi cu Civic-ul?
Spre deosebire de Civic-ul de la TD, a mea mi s-a părut, încă stând pe loc în curtea Asko, mult mai confortabilă. Poziţia mea la volan este mai comodă, picioarele stau mai bine pe pedale (pe toate trei), la schimbătorul de viteze ajung mai bine, de parcă ar fi mai sus... Şi mama, pe bancheta din spate, mi-a spus că stă mult mai confortabil decât stătea în maşina de TD. Iar soţia spune că urcă şi coboară din ea mai uşor (are probleme cu genunchii).
Vizibilitatea în oglinzile retrovizoare exterioare este puţintel mai bună, iar în cea interioară, după ce am reuşit să o reglez, idem (faţă de maşina de TD).
Puncte negative - voi începe cu ele, fiindcă sunt puţine.
- Schimbătorul de viteze. Probabil, fiindcă timoneria este nou-nouţă, am probleme cu treptele 5 şi 6, uneori agaţă şi nu prea vrea să intre în ele. De două ori am nimerit a patra în loc de a şasea. La drumul de întoarcere lucrurile au început să meargă pe calea cea bună. Nici în marşarier nu intră prea uşor; dar, repet, convingerea mea este că timoneria e prea nouă. Altfel, intrarea şi ieşirea din trepte se face impecabil.
- Sistemul audio. Între treptele de volum 8 şi 9 mai trebuia o treaptă intermediară. Sunt multe melodii care la 8 se aud prea încet, la 9 prea tare.
- Anvelopele sau asfaltul? Nu ştiu, însă trenul de rulare este zgomotos. Foarte zgomotos. Este, dealtfel, singurul zgomot prezent în maşină, în timpul mersului. În trafic urban, maşina este mult mai silenţioasă decât Mazda 3, dar şi decât cea de TD.
- Acest punct negru este ignorat de mine, dar există: sistemul infotainment are o latenţă de 0,5 secunde în absolut toate situaţiile, la toate comenzile. 0,5 secunde reprezintă o latenţă foarte mare, pentru cei obişnuiţi cu răspunsul instant al unui touchscreen capacitiv. La prima utilizare eram tentat să cred că sistemul nu a luat comanda.
- Butonul Start/Stop. La oprirea motorului, aduce maşina în poziţia OFF, în loc de ACCESORY. Eu voiam să rămână în ACCESORY, să o trec eu în OFF apăsând butonul încă odată. În acest fel, dacă eu opresc motorul şi pasagerul rămâne în maşină, rămâne în lumea tăcerii, fiindcă se opreşte radioul sau playerul audio. Trebuie să apăs încă odată butonul ca să revin în modul ACCESORY, ceea ce se pare că este un "efort" suplimentar din partea maşinii; în bord se aud nişte relee cuplându-se imediat ce s-au decuplat, sau cam aşa ceva (aşa percep eu click-urile acelea).
- Lipsa roţii de rezervă, fie ea şi temporară. Nu am folosit niciodată kitul de reparare fiindcă nu am avut aşa ceva. De la Asko mi s-a spus că nu încape o roată de rezervă temporară, însă în ţările cu apă caldă am văzut-o acolo.
Aici nu prea vreau să detaliez, deoarece aş putea cădea în subiectivism. Este maşina care-mi place enorm, care mi-a plăcut doar văzându-i pe alţii conducând-o. Este maşina care mă reprezintă, care poate fi condusă şi precum puturoasa de dinainte (Primera), dar şi cu demaraje rapide, care amintesc faptul că împarte acelaşi şasiu cu Type-R, maşină care scrie istorie (în segmentul ei).
Să încerc să fiu obiectiv.
Fiind vorba de o maşină nouă 99,99%, am evitat să o conduc în forţă (să depăşesc 3000 rot/min). Deşi cei de la Asko mi-au spus că are rodajul făcut în fabrică, nu i-am crezut.
Cu toate astea, am negociat două giratorii strânse cu 50 km/h, pe margini (pe prima bandă, cum ar veni), în accelerare rapidă (dar fără s-o duc la extrem, prin urmare nu a avut deloc tendinţa să piardă aderenţa), ca să mă conving de stabilitatea maşinii. Impecabil acest aspect. Cu toate astea, nu e bine să ne jucăm aşa pe ploaie sau în trafic aglomerat; dar e bine să ştim că maşina e sigură.
Am încercat frâna de motor în treptele 1 şi 2 de viteză. Nu smuceşte aşa cum face Primera, însă este bună frâna de motor. Cu cât urcăm în trepte, cu atât frâna de motor e mai slabă. Asta, la nivelul senzaţiei percepute de şofer, căci pe bord, odată ce iau piciorul de pe pedală, indiferent de treapta de viteză, viteza afişată scade cam tot atât de rapid ca la Primera. În treapta întâi, lăsată să "curgă" pe drum, maşina merge mai încet decât Primera, deşi are cuplu mai mare.
Din nou, un aspect cu totul diferit faţă de maşina de TD.
Reamintesc: faţă de maşina de TD, la a mea diferă doar culoarea, în rest este aceeaşi echipare.
Pentru simplificare, voi menţiona treptele de viteză cu cifre romane: I, II, III, IV, V, VI.
Pe autostradă, singurul aspect neplăcut este zgomotul la rulare. S-ar putea să fie de vină anvelopele, la faza asta. Parcă Dunlop-urile de pe Primera nu urlau aşa.
Am setat ACC astfel:
- la ducere: 120 km/h, apoi 110 km/h. La 120 km/h am 2800 rot/min în VI, la 110 km/h am 2500 rot/min tot în VI;
- la întoarcere: 100 km/h, 90 km/h, iar lângă Bucureşti 80 şi apoi 70 km/h.
La 90 km/h maşina parcă pluteşte pe deasupra asfaltului. De vis. Un mod ideal de a circula noaptea pe drumuri bune, mai ales că aproape nu se mai aud anvelopele.
Dacă şoseaua e orizontală, ACC asigură cel mai mic consum de combustibil (5% la 120 km/h, consum instantaneu). Dacă şoseaua urcă, urcă şi consumul, cam până la 7,5%. Dacă şoseaua e în coborâre, ACC frânează singur maşina, de aceea voi dezactiva sistemul în pante, urmând a frâna eu atunci când consider că trebuie.
Pe autostradă, în condiţii de trafic liber, depăşirea unui vehicul mai lent se poate face în două moduri, fără a pune piciorul pe pedale: fie din timp, ca să nu aibă timp ACC să frâneze maşina, fie lăsăm ACC să o frâneze, apoi schimbăm banda şi accelerează singur. Eventual, pentru un plus de distracţie, urcăm viteza presetată cu 10 sau 20 km/h mai mult.
Dar... nu avem autostrăzi corespunzătoare, aşa încât de prea puţine ori ne putem bucura de acest confort la volan.
Sistemul Start/Stop, cel care opreşte motorul şi-l porneşte, este bine să fie dezactivat în blocaje. La semafoarele pe care le ştim lungi este OK. Aici, Bulgaria ne-a luat-o înainte, montând cronometre la semafoare, prin urmare ştim cât vom sta la ele.
Sistemul funcţionează impecabil. Imediat ce apăs ambreiajul şi cuplez I, motorul porneşte. Nici urmă de lag, de vreo ezitare. Pot profita de acel timp-tampon care este admis a se pierde la semafor, de 0,5 secunde/autovehicul; este considerat timp necesar şoferului pentru a porni.
Însă, în blocaje, unde se stă şi se merge şi tot aşa, sistemul va opri motorul de prea multe ori, ceea ce, după mine, reprezintă o uzură în plus a componentelor implicate.
La 120 km/h nu se simte absolut deloc zgomotul vântului, nici la geamuri şi nici la trapă. Dacă acopăr trapa cu perdeluţa, uit că o am. Prefer să o las descoperită, dar închisă.
Totodată, pentru securitatea mecanismului, e bine ca trapa să fie acţionată periodic, ca şi geamurile.
Încă nu am descoperit cum fac ca plafonierele (luminile interioare) să se aprindă când deschid uşile/descu maşina. Le am stinse. Mă voi uita în manual.
Semnalizatoarele din faţă fac aproape aceeaşi lumină ca şi farurile, am fost surprins ca pe A3 un indicator reflectorizant să fie iluminat a giorno de LED-ul semnalizatorului dreapta faţă.
Sistemul de monitorizare a unghiului mort, prin clipirea LED-urilor portocalii din oglinzile retrovizoare exterioare, ne anunţă atunci când avem lângă noi un meltean care circulă prea aproape, din motive numai de el ştiute. Sistemul rămâne mut dacă circul aproape de borduri (la Mazda 3 se activa).
LKAS face să vibreze volanul atunci când calc linia discontinuă, fără a semnaliza. Dacă shimb benzile rapid, sistemul nu apucă să mă avertizeze.
Un alt sistem face ca, la circulaţia în blocaje, atunci când mâna dreaptă stă pe schimbătorul de viteze mai mult timp, să mă avertizeze vizual că nu am mâinile pe volan.
Concluzii.
Sunt la a doua maşină achiziţionată, prin urmare cunosc emoţiile contactului cu o maşină nouă. Cu toate acestea, am avut mai multă bucurie la cumpărarea Civic-ului, decât la cumpărarea Primerei. Iar asta, ţinând cont că Primera a fost luată strict pe criterii estetice, văzut-plăcut. Ştiam că nu e o maşină rapidă, dar am acceptat-o.
În actualul trafic, însă, este bine să ai acolo un turbo care să te ajute să faci o depăşire, care să te ajute să treci de un melc, care să te ajute să treci de unul ce vrea să-ţi taie faţa. În restul timpului, adică în 95% dintre situaţii, acest Civic se poate conduce ca o maşină fără turbo, lucru arătat, dealtfel, şi în bord, cu nicio liniuţă luminoasă afişată privind încărcarea turbinei.
Este o maşină de zi cu zi, este o maşină bună pentru orice împrejurare, mai puţin pentru offroad (evident şi logic), dar nepotrivită şi pentru drumuri proaste. Să ţinem cont că anvelopele sunt cam subţiri (jante de 17") şi că jantele sunt din aliaj, prin urmare sunt de evitat gropile şi craterele. Totuşi, m-a durut inima - aproape la propriu - atunci când, pe Şos. Petricani n-am avut cum să ocolesc un şanţ de vreo 3 cm adâncime, întrerupt doar pe mijloc. L-am incomodat niţel pe cel de pe contrasens (l-am "împins" spre bordură) şi am ferit roata dreapta faţă, însă cea spate a troncănit urât în nenorocita aia de lucrare nesemnalizată. Şi, imediat după ea, la vreo 30 m, o trecere de pietoni pe care se aruncă nişte indivizi greu de observat în lipsa luminii diurne, dacă nu sunt îmbrăcaţi în alb - aici aproape că era să intre în funcţiune ABS, BA şi frânarea de urgenţă.
Participanţii la trafic.
Fie datorită faptului că maşina are numere roşii, fie datorită look-ului ei, fie datorită celor 7 ani de acasă, din partea unor şoferi am avut parte de respect şi înţelegere în situaţii în care, cu Primera, n-am avut parte.
De exemplu, atunci când, pe CB, am vrut să virez stânga ca să întorc în zona de acces a unei firme (fără nicio problemă, nu incomodam pe nimeni), atât cel din spatele meu, cât şi cel din coloana de pe contrasens, au avut râbdare până când am putut face manevra.
La ieşirea din curtea Asko, un TIR a încetinit şi m-a lăsat pe mine să ies (o premieră, asta), renunţând la dreptul lui de trecere pentru câteva secunde.
Şi altele similare.
Am ajuns să laud normalul şi bunul simţ, aşa ar trebui să fim cu toţii în trafic, să arătăm înţelegere şi să ajutăm.
Pe A3 am avut parte şi de doi colegi din trafic care s-au dovedit a fi din tabăra 'I love it'. Eu mergeam cu 100m ei veneau mai tare, însă au rulat aproape în paralel cu mine cam 1-2 km, după care s-au dus mai departe. N-am văzut dacă m-au şi salutat sau nu, era deja noapte afară.
Belele.
Singura pe care o am este cauzată de condiţiile meteo; ceaţa de azi-noapte a lăsat pe maşină o substanţă unsuroasă, chiar lipicioasă la atingere, de culoare uşor maronie (ca o cafea diluată). Ce spălătorie recomandaţi în acest sens? N-am curajul s-o duc la spălătoriile din cartier, fiindcă mi-e frică să nu strice vreo cameră sau vreun senzor, Gigeii şi Doreii ăia nu ştiu multe. Vreau ceva profesional, sau pe aproape, dar nu perii.
Mulţumesc pentru atenţie şi drumuri plăcute nouă, tuturor celor cu (spirit) Civic!
Comment