Automobilul si romanul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Automobilul si romanul

    Ce cunostinte are romanul atunci cand isi ia un autoturism?
    Cat de mult se gandeste el la utilitatea masinii? Dar la poluare? Siguranta? Sau alternative cum ar fi transportul in comun, mersul pe bicicleta sau mersul pe jos?

    De ce as avea nevoie sa stiu diferenta dintre un motor aspirat si unul cu turbina atunci cand imi iau un autoturism? Dar de diferenta dintre un motor Wankel si unul cu pistoane in patru timpi?

    Au fost suficienti cei aproape 20 de ani de la schimbarea regimului pentru ca romanul sa capete o cultura automobilistica sanatoasa?

    De ce exista asa de multe deosebiri intre piata auto romaneasca si cea din Europa de Vest? Aici ma refer inclusiv la relatia dealer-client, la mentalitatea vesticului de a-si lua o masina care-i trebuie si nu una cu care vrea sa arate ceva, etc.

    Am vazut ca pe alte topicuri, facandu-se comparatia intre doua sau mai multe masini, s-a sugerat ideea ca unele marci de autoturisme ar fi de manelisti, ingamfati sau parveniti. In acest caz nu sunt de acord cu ideea DAR, ce parere aveti de despre expresia: "Mie imi place sa port haine italienesti, sa ma dau cu parfumuri frantuzesti si sa conduc masini germane"? De ce unii oameni au autoturisme in valoare de 100.000 de euro si stau in apartamente de 50.000 de euro sau nu mai au bani sa-si faca revizia la ele sau sa-si incarce cartela telefonului cu care masina e dotata?

    Are romanul nevoie de putina cultura automobilistica? Cam cata?

    Toate aceste intrebari par sa nu aiba legatura una cu alta, dar pentru roman autoturismul a devenit o parte foarte importanta a vietii lui.
    CR-V RE6
    JAZZ GD1 CVT

    Ex: Civic FD1
    Ex: RDX TB1

    Ex - JAZZ GD1
    Ex - ACCORD Type-R
    Ex - DEL SOL EH6

  • #2
    Romanul a avut intotdeauna treaba cu capra vecinului si asta se reflecta si in masinile pe care acesta si le cumpara. Cand stai la bloc de obicei capra pe care o vede vecinul e parcata in fata geamului asa ca trebuie sa fie cat mai aratoasa ca doar altfel de ce ar mai vrea vecinul sa-ti moara capra nu??? .

    Eu nu cred ca exista o cultura a automobilului la romani si nu cred ca exista neaparat o cultura a automobilului in vest. La noi e doar o chestiune de imagine (peste 90%) in timp ce la ei valoarea unei masini reflecta mai exact potenta financiara a posesorului. Oricum pentru ei automobilul este un obiect de uz general.

    Oricum noi ca popor sutem foarte ciudati. Eu am remarcat asta stand de vorba cu un neamt, care venit in Romania imi spunea ca nu intelege cum pot romanii care castiga 200 de EURO pe luna sa-si cumpere telefoane de 300 de EURO. Intrebare foarte pertinenta si fara nici o explicatie logica sau rationala.

    Legat de cultura auto eu cred ca aceasta exista doar la cei pasionati si nu cred ca vreodata marea majoritate a oamenilor vor fi iteresati de alte aspecte decat cele de baza la o masina (cat costa?? e dizal?? cat consuma?? de unde se deschide capota?? are porbagaj mare???)

    La emisiunea "Soferi mai buni" intrebau in trafic posesorii de masini daca stiu ce e ABS ESP etc... rezultat? Nu prea stia nimeni stiau doar ca le are pe toate masina..

    Repet cultura auto e pentru cei pasionati. Masina e pentru noi un altar pentru ceilalti doar un mijloc de locomotie.
    ....

    Comment


    • #3
      Intradevar la noi la romani asa sta treaba: Sa ai cel mai cool mobil, cea mai la moda masina, cele mai de firma haine ,parfumuri etc...chiar si in randul celor care nu o duc excelent dpdv financiar... Un contra-exemplu ar fi Franta...Am fost in Paris si am vazut acolo f multi oameni imbracati simplu, masini in general numai frantuzesti si in general modele mai vechi (sunt nationalisti rau), telefoane mobile atat cat sa poata vb la ele (nu ultimele modele) etc...

      Ca o concluzie majoritatea romanilor prefera lucrurile la moda, sau lucruri sugerate de altii, care dau bine ,etc... Romanul nu sta sa caute solutia cea mai optima din toate punctele de vedere...Cam asa sta treaba... repet pt majoritatea romanilor , nu pt toti.
      2008 Honda Civic 5d i-shift

      Comment


      • #4
        un mic exemplu trait de mine
        acum ca mai am circa 3 zile pana la marea inalnire cu accordul(sper sa fie numai 3 ca pana saptamana trecuta livrarea era 15 sept) am hotarat sa vand una din cele 2 masini ale familiei ca de nu facem parc,nu o masina extraordinare dar si-a facut datoria foarte bine timp de 6 ani, o NUBIRA 2 CDX din 2002 , varianta de top de atunci cu toate optionalele posibile ,am spus ca daca nu aveam ce face sa ma duc eu cu ea la targ cu ea ca de prezint incredere ca si unic propietar,dar dupa 4 ore in care am vazut ca s-au vandut 4 masini la acelasi pret cu a mea cu ani de fabricatie 92-94 pline de rugina si vai de capul lor dar marci de renume BMW,VW,AUDI am renuntat si am ajuns la concluzia la isi merita soarta iar eu am renuntat si am vandut-o unui intermediar.ASA CA........
        2009 Accord 2.0 EXE M/T Cobalt Blue

        Comment


        • #5
          @Măruţă la toate īntrebările tale de la īnceput am un răspuns, īn sensul că mi le-am pus īnainte de a lua maşina.
          Doar la īntrebarea de ce aş lua motor aspirat şi nu turbo nu am un răspuns pertinent (chestia că pică turbina deci rişti mai mult mi se pare un pic fantezistă).
          Eu am ales emoţional opţiunea pentru un motor aspirat, dar ce motiv concret ar avea cineva īn a alege un motor aspirat versus unul turbo? (presupunānd că īn rest maşinile sunt identice) - n-aş vrea să degenerăm īntr-un topic turbo vs aspirat, aş vrea doar răspunsul tău
          Atenţie la motociclişti!
          '08 Civic 5D, 1.8 M/T Exec - NHB

          Comment


          • #6
            dar ce motiv concret ar avea cineva īn a alege un motor aspirat versus unul turbo?
            Foarte simplu, raspunsul acceleratiei.

            Revenind la topic, cred ca au trecut prea multi ani de lipsuri si prea putini de capitalism. De aici vine dorinta unora dintre noi de a arata tot, cat mai mult...
            2.0i 2005

            Comment


            • #7
              E posibil ca romanul sa-si cumpere masina care-i satisface nevoile (foarte variate, intr-adevar).
              Unul o vrea pentru transport din punctul A in punctul B (sa zicem logan) la un pret cat mai mic.
              Unul o vrea de fite si figuri.
              Unul o vrea pentru caluti si feeling.
              Unul o vrea pentru originalitate si altul pentru unicitate si/sau design.

              Fiecare are dreptate in felul lui, consider. Mai cred ca detaliile tehnice reprezinta interesul pasionatilor si/sau profesionistilor in domeniu.

              Personal, nu m-a interesat cati cai are, cum ia curbele si alte asemenea lucruri. Doar mi-a placut cum arata, ca e foarte confortabila la pretul ei, ca are minim de siguranta si... cam atat.
              Apasăăăăăl: 2008 Accord Coupe - San Marino Red - 190cp
              GPL:

              Comment


              • #8
                Originally posted by sava cristian View Post
                Ca o concluzie majoritatea romanilor prefera lucrurile la moda, sau lucruri sugerate de altii, care dau bine ,etc... Romanul nu sta sa caute solutia cea mai optima din toate punctele de vedere...Cam asa sta treaba... repet pt majoritatea romanilor , nu pt toti.
                Am putea gasi totusi si o parte buna in treaba asta? Adica sa ne bucuram ca parcul auto din Ro se mareste cu masini mai bune si nu cu jafuri?
                De exemplu, in Finlanda, o persoana chiar daca are bani multi nu isi ia o masina luxoasa pentru ca pe ei ii intereseaza foarte tare impresia celorlalti despre el....in cazul asta cu totul diferita optiunea fata de roman.

                Originally posted by UltraDM View Post
                @Măruţă la toate īntrebările tale de la īnceput am un răspuns, īn sensul că mi le-am pus īnainte de a lua maşina.
                Doar la īntrebarea de ce aş lua motor aspirat şi nu turbo nu am un răspuns pertinent (chestia că pică turbina deci rişti mai mult mi se pare un pic fantezistă).
                Eu am ales emoţional opţiunea pentru un motor aspirat, dar ce motiv concret ar avea cineva īn a alege un motor aspirat versus unul turbo? (presupunānd că īn rest maşinile sunt identice) - n-aş vrea să degenerăm īntr-un topic turbo vs aspirat, aş vrea doar răspunsul tău
                Intradevar, un simplu posesor se automobil nu cred ca are nevoie sa stie prea multe, dar macar dealerul ii explica diferentele de performante si fiabilitate? Si eu am ales emotional varianta aspirata...plus ca-n perioada aia ii picase turbina unei cunostinte la un VW.

                Sunt de acord cu dio referitor la lipsurile ce le-am avut i poate e normal sa incercam acum sa recuperam cumva...totusi romanul ramane o rasa aparte cand vine vorba de masini...

                Originally posted by Dan P View Post
                Oricum noi ca popor sutem foarte ciudati. Eu am remarcat asta stand de vorba cu un neamt, care venit in Romania imi spunea ca nu intelege cum pot romanii care castiga 200 de EURO pe luna sa-si cumpere telefoane de 300 de EURO. Intrebare foarte pertinenta si fara nici o explicatie logica sau rationala.
                Acelasi lucru l-am patit eu cu un prieten francez care vine de 35 de ani in Ro. La inceput nu stiam ce explicatie sa-i dau, dar acum s-a prins singur.
                CR-V RE6
                JAZZ GD1 CVT

                Ex: Civic FD1
                Ex: RDX TB1

                Ex - JAZZ GD1
                Ex - ACCORD Type-R
                Ex - DEL SOL EH6

                Comment


                • #9
                  Originally posted by maruta View Post
                  Am putea gasi totusi si o parte buna in treaba asta? Adica sa ne bucuram ca parcul auto din Ro se mareste cu masini mai bune si nu cu jafuri?
                  De exemplu, in Finlanda, o persoana chiar daca are bani multi nu isi ia o masina luxoasa pentru ca pe ei ii intereseaza foarte tare impresia celorlalti despre el....in cazul asta cu totul diferita optiunea fata de roman.
                  Nu cred ca e vorba neaparat de jafuri, cred la Finlandezi este mai degraba ideea de a nu parea ca "incearca sa epateze", ceea ce la noi se intampla din plin. Si pe mine m-a socat in Danemarca numarul mic de masini luxoase si fitzoase pe strada, ca si imbracamintea absolut modesta a oamenilor. Mi s-a explicat ca pe danezi nu-i intereseaza aspectele astea, taxele pentru masini sunt foarte mari si ei sunt mai degraba dispusi sa-si cheltuiasca banii pentru a-si aranja interiorul casei decat pentru haine si masini. Probabil ca este o filozofie nordica, a oamenilor mai ponderati si mai interiorizati.

                  Originally posted by maruta View Post
                  Intradevar, un simplu posesor se automobil nu cred ca are nevoie sa stie prea multe, dar macar dealerul ii explica diferentele de performante si fiabilitate? Si eu am ales emotional varianta aspirata...plus ca-n perioada aia ii picase turbina unei cunostinte la un VW.
                  Nu trebuie intr-adevar sa ai studii avansate in domeniu, dar totusi trebuie sa ai ceva idei, macar generale, ca sa poti sa faci cea mai buna alegere. Altminteri te iei dupa vorba aia cu "haine italienesti, parfumuri frantuzesti si masini germane".
                  Eu cred ca mi-am luat N/A pentru ca Honda nu face turbo decat la diesel si eu prefer benzina. Poate ca daca as fi avut de ales intre turbo si N/A de la Honda, m-as fi documentat putin sa vad care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei echipari si as fi ales.

                  Originally posted by maruta View Post
                  Sunt de acord cu dio referitor la lipsurile ce le-am avut i poate e normal sa incercam acum sa recuperam cumva...totusi romanul ramane o rasa aparte cand vine vorba de masini...
                  Romanul este intr-adevar doritor sa epateze si considera ca masina il reprezinta, alaturi de toalele de firma. Probabil ca sunt si lipsurile de dinainte de '90 care isi spun cuvantul, dar cred ca e vorba si de rasa.

                  Exact ce ai spus tu mai sus am remarcat si eu aseara. Am trecut prin fata unui bloc de garsoniere confort 2 din Balta Alba (aprox. 35.000 - 40.000 Euro la pret) si am fost uimit de BMW-urile si alte masini fitzoase din parcarea blocului. Te-ai fi asteptat sa vezi Matizuri si Loganuri in principal, iar BMW-uri poate in fata unor vile si blocuri de lux, dar nu in fata blocului ala. De fapt toate blocurile din jur sunt de garsoniere.
                  "Things are not what they appear to be: nor are they otherwise."
                  "The truth may be out there, but the lies are inside your head." - Sir Terry Pratchett

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Delphi View Post
                    Nu cred ca e vorba neaparat de jafuri, cred la Finlandezi este mai degraba ideea de a nu parea ca "incearca sa epateze", ceea ce la noi se intampla din plin..
                    Nu am spus ca in Finlanda sunt jafuri. Eu ma refeream la faptul ca puteam sa ajungem ca bulgarii si polonezii si sa aducem niste jafuri SH in numar mult mai mare decat o facem acum.

                    Originally posted by Delphi View Post
                    Si pe mine m-a socat in Danemarca numarul mic de masini luxoase si fitzoase pe strada, ca si imbracamintea absolut modesta a oamenilor. Mi s-a explicat ca pe danezi nu-i intereseaza aspectele astea, taxele pentru masini sunt foarte mari si ei sunt mai degraba dispusi sa-si cheltuiasca banii pentru a-si aranja interiorul casei decat pentru haine si masini. Probabil ca este o filozofie nordica, a oamenilor mai ponderati si mai interiorizati. .

                    Spre norocul meu, am vizitat si eu tarile nordice anul acesta. Gazda mea din Copenhaga mi-a spus ca am o masina deosebita, ceilalti de pe strada respectiva avand masini mai modeste decat a mea. Nu pot sa spun acelasi lucru insa despre Suedia unde am vazut bineinteles multe SAAB si VOLVO dar si multe BMW, Merc si Audi, majoritatea break.
                    LE: in Norvegia am stat la Stavanger. Gazda mea avea o casa modesta. In schimb avea 10 masini clasice, unele dintre ele foarte rare, dar asta era o pasiune a sotilor respectivi...participau la tot felul de intalniri de profil...foarte misto...
                    CR-V RE6
                    JAZZ GD1 CVT

                    Ex: Civic FD1
                    Ex: RDX TB1

                    Ex - JAZZ GD1
                    Ex - ACCORD Type-R
                    Ex - DEL SOL EH6

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by maruta View Post
                      [/font]
                      Nu am spus ca in Finlanda sunt jafuri. Eu ma refeream la faptul ca puteam sa ajungem ca bulgarii si polonezii si sa aducem niste jafuri SH in numar mult mai mare decat o facem acum.
                      Cred ca asta se datoreaza in primul rand faptului ca stam mai bine decat bulgarii dpdv economic si in al doilea rand politicii foarte relaxate de creditare care s-a practicat la noi, incat multi oameni s-au aruncat sa cumpere mult peste puterile lor, fara sa se intrebe daca le este necesar acel lucru, daca pot sa si-l permita, daca nu e mai inteligent sa se limiteze la ceva mai modest si mai ieftin si diferenta de bani sa o cheltuiasca in alt mod, mai inteligent sau mai profitabil.

                      Am un prieten foarte bun, care are un Audi A6 break, cumparat SH, de care este de altfel foarte multumit, dar a simtit nevoia sa isi ia un Jaguar, cu care a mers intr-un an si patru luni cam 1.500 km, si care sta in garaj. El de altfel sta la cca. 7 minute de mers pe jos de serviciu si n-ar avea nevoie de nici una din masini pentru asta. Si-a luat Jaguarul (cu care acum se intreaba ce sa faca ) pentru ca trebuia sa aiba o masina care sa il reprezinte. Ma rog, pentru el 40.000 Euro chiar nu e o mare scofala, dar ma intreb cati oameni care au salarii din care abia isi pot plati chiria si abonamentul la mobil s-au aruncat sa isi ia masini pe care in orice caz nu si le pot permite?
                      "Things are not what they appear to be: nor are they otherwise."
                      "The truth may be out there, but the lies are inside your head." - Sir Terry Pratchett

                      Comment


                      • #12
                        In legatura cu Danemarca, taxa de inmatriculare acolo este de 100% din valoarea automobilului, deci nu te astepta sa vezi masini prea noi acolo. In Suedia, taxa e mult mai modesta.

                        Cat priveste alegerea unei masini, nu cred ca are rost sa mai polemizez si eu, dar ar fi cazul sa nu ne mai ascundem dupa tufis si sa admitem faptul ca, asemenea cazului in care haina il face pe om, si masina il face pe om.

                        Hai sa lasam ipocrizia la o parte si sa nu ne mai ascundem dupa paravanul moralitatii. Stim cu totii ca in majoritatea cazurilor, felul in care individul a fost educat (sau nu) influenteaza mult optiunea de cumparare ai masinii.

                        Ca nu e sanatos sa punem automat etichete, asta asa e, dar ce te faci, ca nici Cola nu e sanatos sa bei si totusi se vand miliarde de litri pe zi in lume. Una este ceea ce vrem noi sa credem, si alta e realitatea.

                        Realitatea in Romania este una: in marea lor majoritate, cumparatorii nu au ales pana acum prin prisma intelepciunii sau a eficientului, ci doar cu ajutorul inimii si apeland doar la dorintele primare. "Am bani, vreau sa ma rasfat acum si nu-mi mai pasa de altceva". Asta in mare parte s-a datorat si modului in care s-au facut banii in tara asta, majoritatea prin tunuri, tepe si escrocherii. Daca ar fi muncit banii intr-un mod cat se poate de firesc, mai mult ca sigur ar fi procedat ca si cei din lumile mai civilizate si s-ar fi gandit de 4 ori inainte sa arunce cu 80.000 E pe un BMW, cand la 40.000 Euro are varianta unei masini cu un brand mai modest, insa de o calitate apropiata de marca de lux.

                        Toata lumea vad ca cere cp si iar cp, dar tabelele APIA nu fac decat sa transpuna realitatea: peste 90% din modelele marcilor premium sunt achizitonate cu motoarele de BAZA, cele mai mici. Doar 1 la 100 mai pofteste la un motor de 250+cp. Ceea ce demonstreaza, chiar si atunci cand vrea sa epateze, ca romanul tine mai mult la imaginea primara decat la cea completa (adica cauta sa impresioneze vizual si cam atat). Asta se datoreaza si culturii auto de toata jena, una din ideile preconcepute intiparite in creiere fiind ca tot ce e BMW zboara.

                        O raza de speranta vine din faptul ca romanul a inceput usor sa treaca spre eficienta, si asta se vede din tabelul general de vanzari pe 2008. Nu prea se mai arunca banii pe automobile exagerat de luxoase, pt ca tunurile au cam inceput sa dispara, lumea s-a cam invatat si cu escrocheriile, si esti nevoit din ce in ce mai mult sa faci bani din munca.

                        Comment


                        • #13
                          Referitor la sistemul de creditare, am auzit recent despre o statistica care spunea ca in RO a crescut media autoturismelor cumparate in leasing cu 5000 de euro. Cred ca asta spune ceva...
                          CR-V RE6
                          JAZZ GD1 CVT

                          Ex: Civic FD1
                          Ex: RDX TB1

                          Ex - JAZZ GD1
                          Ex - ACCORD Type-R
                          Ex - DEL SOL EH6

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by BogdanCTR View Post
                            Ca nu e sanatos sa punem automat etichete, asta asa e, dar ce te faci, ca nici Cola nu e sanatos sa bei si totusi se vand miliarde de litri pe zi in lume. Una este ceea ce vrem noi sa credem, si alta e realitatea.
                            Am vrut sa pun un LE, dar mi-ai luat-o inainte. Nu am vrut sa spun ca toti romanii isi aleg aiurea masina, dar marea majoritate o fac. Stiu ca sunt unii care isi iau masina potrivit cu gusturile, necesitatile si posibilitatile lor si care inainte de a o cumpara studiaza diversele variante, dar din pacate marea majoritate nu face asa. Acuma, nu am facut un studiu sa pot spune exact cati fac parte dintr-o categorie sau alta.

                            Originally posted by BogdanCTR View Post
                            Realitatea in Romania este una: in marea lor majoritate, cumparatorii nu au ales pana acum prin prisma intelepciunii sau a eficientului, ci doar cu ajutorul inimii si apeland doar la dorintele primare. "Am bani, vreau sa ma rasfat acum si nu-mi mai pasa de altceva".
                            Sau "am acces foarte usor la niste bani, vad eu cum fac cand o fi sa-i dau inapoi."
                            "Things are not what they appear to be: nor are they otherwise."
                            "The truth may be out there, but the lies are inside your head." - Sir Terry Pratchett

                            Comment


                            • #15
                              dintr-un TGR mai vechi pe tema nevoii de bling

                              Ceea ce mi se pare un fenomen cu adevărat interesant īnsă este nevoia excesivă de bling pe care o avem ca naţiune – recunosc am simţit-o şi eu dāndu-mi tārcoale de cāteva ori şi de atunci mă tratez din cānd īn cānd cu tricouri albe, simple şi chinezeşti din Obor. Nu este deloc surprinzător că un fenomen de dimensiunile şi forţa hip – hop – ului american dopat constant cu steroizii industriei lor de entertainment a reuşit īn zece ani să adauge 20 de cuvinte din jargonul propriu īn zestrea oficială a limbii engleze. Īn fapt dacă ar fi să mă hazardez către o īncercare de explicaţie psihologică aş spune – fără intenţia de a ofensa pe cineva – că blingul „lor” este expresia frustrării imense şi imposibil de gestionat acumulate īn anii de discriminare, nedreptate şi umilinţă la care au fost expuşi ca şi grup uman cei care acum sunt fundamentul acestei sub-culturi.

                              Ei bine avem şi noi ceva similar, numai că la noi este un bling post-comunist, o „tulpină” exotică, modificată de mutagenul totalitar īntr-o variantă aparent mai fragilă dar īn realitate mult mai „versatilă”. Ar fi fost extrem de util dacă „importatorii conceptului” ar fi pus la dispoziţia noastră şi un set de instrucţiuni īn genul acelora de la monstruleţii verzi din Critters: „Atenţie! A nu se combina niciodată cu frustrările generate de restricţii şi bani prea mulţi cāştigaţi prea uşor!”

                              Primele simptoame ale blingului mioritic puteau fi sesizate de o ureche sensibilă chiar pe la finalul anilor ‘90 cānd era imposibil să găseşti un posesor de Passat care să nu īţi īndese pe gāt, atunci cānd spunea ceva despre maşina lui, şi informaţia despre numărul de litere din acronimul TDI care aveau culoarea roşie. Cu cāt mai multe litere colorate, cu atāt mai mari aşteptările respectivului īn materie de recunoaştere socială. Ba chiar mai mult, celebrele t-uri, d-uri şi i-uri roşii erau folosite adesea, similar rudelor noastre apropiate din regnul animal, pentru atragerea partenerilor de sex opus.

                              Discutam recent cu nişte clienţi veniţi din Elveţia pentru a prospecta oportunităţile deschiderii unei afaceri cu orologerie de lux īn Romānia, oameni care erau deja de vreun an īn ţară, despre cāt de ciudat şi anormal li se părea acestora să īntālnească la fiecare pas īn plimbările īn frumoasa capitală un număr MARE de automobile care de care mai imense sau mai luxoase. Argumentul lor era că, „la ei” dacă cineva are să zicem 20 mii de Euro buget pentru o maşină preferă să utilizeze 18 īn acest scop şi cu restul să īşi cumpere un ceas de calitate spre exemplu. Nu īnţelegeau cum e posibil ca īn parcările de lāngă ternele şi deprimantele noastre blocuri să poată fi văzute Audi-uri de la 6 īn sus sau BMW-uri de la 5 īn sus. Nu pricepeau nici īn ruptul capului.

                              Le era dificil să accepte că nevoia de status care este cel mai puternic instinct al nostru (ca naţiune) trebuie satisfăcută prin (1) lucruri mari şi strălucitoare care „se văd” şi (2) lucruri care pot fi cu uşurinţă apreciate de către ceilalţi, de către cāt mai mulţi din ceilalţi. Nici naiba nu a auzit, pe aceste domoale meleaguri, de Jaeger LeCoultre şi īn plus nu au inventat īncă modelul care să poată fi purtat īn frunte īn schimb Seria 7 este fata Morgana pentru 90% din romāni care preferă adesea să stea īn garsoniere jerpelite dar să tremure pentru Seria 3 parcată lāngă tomberoanele blocului. Oamenilor li se părea că avem priorităţile instalate greşit, şi pe bună dreptate. Cred că o adaptare locală a piramidei trebuinţelor concepute de Maslow ar trebui modificată special pentru etosul romānesc ca să conţină, undeva la bază, după nevoile fiziologice „nevoia de crom”. Din păcate metalul acesta nu se găseşte nici īn spanac şi nici īn ştevie ci numai īn „Passat-e” şi „Audi-uri” şi multe, foarte multe, dintre „Nokii”.

                              Ei bine, nu mă pot abţine să observ că fenomenul continuă şi a continuat să sufere mutaţii. Partea cea mai distractivă este că aceste ultime mutaţii au fost alimentate involuntar de către toată lumea. Creşterea bunăstării care ne-a permis să cumpărăm din ce īn ce mai multe maşini noi – după cum ne raportează APIA – a avut efecte perverse şi asupra „purtătorilor de bling”. Pentru dacă le era relativ uşor să fie ostentativi acum 7-10 ani printre Dacii şi chiar Cielo-uri le e din ce īn ce mai greu să facă asta pe fundalul numeroaselor Megane şi Octavia II.

                              Drept urmare avem „vedete” locale care au ajuns la comportamente puternic deraiate, īşi schimba maşinile ca pe... asistenţi căutānd īntotdeauna din ce īn ce mai mare, din ce īn ce mai „nume” şi neapărat ultimul răcnet. Aşa a ajuns „cea mai cunoscută elevă īn clasa a 12-a” a acestei naţiuni să fie de acord că un Rolls Royce e „nasol”, că arată ca un dric. Multora li se pare că, deşi au coborāt relativ recent din copac, dacă se suie acolo cu Q7-ele atunci nu li se va mai vedea „spatele” roşu.

                              Ei bine, la scară planetară, cu toţii am coborāt relativ recent din copac şi īn acest spirit aş milita pentru a īncerca să ne consolidăm statutul recent cāştigat căutānd armonia şi echilibrul, căi prin care am descoperi cu bună seamă că bunul gust şi chiar luxul există şi fără să fie pictate cu fuchsia pe pereţi.
                              "Ethics. That's always so inconvenient."
                              Cal Lightman

                              Comment

                              Working...
                              X