In speranta de a ajuta posesorii de motoare noi si pe cei care doresc sa faca un rebuilt, las pe aici cateva sfaturi cu privinta la rodajul unui motor
1. La ce foloseste rodajul unui motor ?
pentru ca diferite piese sa se ĻacomodezeĻintre ele, printre cele mai importante fiind pistoanele si segmentii, care determina compresia reala a unui motor si consumul de ulei cat si a cuzinetilor care determina presiunea de ulei din circuitul de ungere. Odata cu rodajul motorului se produce si cel al cutiei de viteze, ambreiajului, compresorului de A/C, etc.
2. Este important rodajul unui motor ?
da, foarte important, un motor bine rodat consuma mai putin combustibil, ulei, are randament mai bun, va fi mai fiabil si va suna mult mai bine decat unul rodat rau.
3. Inafara de motor, mai trebuie rodate si alte parti ale masinii ?
da, cele mai importante ele fiind independente de motor sunt cauciucurile si franele. Fabricantii de cauciucuri dau cam cca 500 km durata de eliminare a stratului de protectie al benzii de rulaj care afecteaza grip-ul mai ales pe ud.
Rodajul franelor se face pentru perfecta ĻimbinareĻale suprafetelor de contact : disc, placuta, etc , se vor evita franarile bruste.
4. Cat dureaza rodajul ?
rodajul unui motor modern oscileaza intre 1000-1500 km in cazul MAS si 2000-3000 km in cazul MAC.
5. Cum se rodeaza un motor ?
se realizeaza prin urcarea constanta si progresiva a regimului de rotatii a subansambului motor si a cutiei de viteze. Se vor evita turatii inalte si conducerea masinii mult timp la viteze inalte, cat si supraincarcarea autovehiculului : bagaje, persoane, sau rulota.
la motoarele MAS, rodajul incepe la 3000 rpm urcand treptat 500 rpm la 500 km, pana cand se ajunge la regimul de putere maxima, de obicei situat la 6000 rpm cu 3000 km parcursi.
la motoarele MAC, rodajul incepe la 2000 rpm urcand treptat 500 rpm la 500 km, pana cand se ajunge la regimul de putere maxima, de obicei situat la 4000 rpm cu 4000 km parcursi.
In timpul rodajului se va accelera motorul progresiv, fara al accelera la maxim, se vor folosi acceleratii frecvente in limita regimului de rpm in care va aflati, si se va folosi dealtfel cutia de viteze pentru a face reduceri de viteza acestea fiind foarte importante.
Intotdeauna trebuie lasat motorul sa ajunga la temperatura de functionare 88-90šC,pentru a permite pieselor sa se dilate complet, se vor evita porniri scurte, iar la oprire se va lasa motorul sa se raceasca complet, pentru a permite pieselor sa se contracte.
Primii 500 km sunt cei mai delicati, asa ca este complet interzisa folosirea A/C-ului.
sper sa fie de folos atat noilor posesori de honde cat si celor mai indrazneti swaperi
orice fel de intrebari/comentari constructive sunt binevenite
1. La ce foloseste rodajul unui motor ?
pentru ca diferite piese sa se ĻacomodezeĻintre ele, printre cele mai importante fiind pistoanele si segmentii, care determina compresia reala a unui motor si consumul de ulei cat si a cuzinetilor care determina presiunea de ulei din circuitul de ungere. Odata cu rodajul motorului se produce si cel al cutiei de viteze, ambreiajului, compresorului de A/C, etc.
2. Este important rodajul unui motor ?
da, foarte important, un motor bine rodat consuma mai putin combustibil, ulei, are randament mai bun, va fi mai fiabil si va suna mult mai bine decat unul rodat rau.
3. Inafara de motor, mai trebuie rodate si alte parti ale masinii ?
da, cele mai importante ele fiind independente de motor sunt cauciucurile si franele. Fabricantii de cauciucuri dau cam cca 500 km durata de eliminare a stratului de protectie al benzii de rulaj care afecteaza grip-ul mai ales pe ud.
Rodajul franelor se face pentru perfecta ĻimbinareĻale suprafetelor de contact : disc, placuta, etc , se vor evita franarile bruste.
4. Cat dureaza rodajul ?
rodajul unui motor modern oscileaza intre 1000-1500 km in cazul MAS si 2000-3000 km in cazul MAC.
5. Cum se rodeaza un motor ?
se realizeaza prin urcarea constanta si progresiva a regimului de rotatii a subansambului motor si a cutiei de viteze. Se vor evita turatii inalte si conducerea masinii mult timp la viteze inalte, cat si supraincarcarea autovehiculului : bagaje, persoane, sau rulota.
la motoarele MAS, rodajul incepe la 3000 rpm urcand treptat 500 rpm la 500 km, pana cand se ajunge la regimul de putere maxima, de obicei situat la 6000 rpm cu 3000 km parcursi.
la motoarele MAC, rodajul incepe la 2000 rpm urcand treptat 500 rpm la 500 km, pana cand se ajunge la regimul de putere maxima, de obicei situat la 4000 rpm cu 4000 km parcursi.
In timpul rodajului se va accelera motorul progresiv, fara al accelera la maxim, se vor folosi acceleratii frecvente in limita regimului de rpm in care va aflati, si se va folosi dealtfel cutia de viteze pentru a face reduceri de viteza acestea fiind foarte importante.
Intotdeauna trebuie lasat motorul sa ajunga la temperatura de functionare 88-90šC,pentru a permite pieselor sa se dilate complet, se vor evita porniri scurte, iar la oprire se va lasa motorul sa se raceasca complet, pentru a permite pieselor sa se contracte.
Primii 500 km sunt cei mai delicati, asa ca este complet interzisa folosirea A/C-ului.
sper sa fie de folos atat noilor posesori de honde cat si celor mai indrazneti swaperi
orice fel de intrebari/comentari constructive sunt binevenite
Comment