DOHC vs SOHC la Honda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DOHC vs SOHC la Honda

    Am vazut ca multa lume confunda SOHC cu antica tehnologie OHC/OHV, cu 2 supape pe cilindru.

    Haideti sa lamurim o treaba, pentru a nu se mai crea confuzii.

    Din punct de vedere a ceea ce se intampla in industria auto de astazi, tatonarea terenului SOHC de catre Honda nu e intamplatoare.

    In primul rand sa explicam diferentele.

    La sistemul DOHC supapele sunt antrentate de 2 axe cu came, una pentru admisie si cealalta pentru evacuare, pe cand SOHC presupune miscarea tuturor supapelor efectuata de o singura axa cu came. Daca la DOHC avem VTEC pe admisie si evacuare, pe SOHC avem doar pe admisie (desi Honda lucreaza la un sistem SOHC cu VTEC si pe admisie si pe evacuare, ce ar fi o premiera absoluta).
    DOHC se potriveste mai mult unor masini cu pretentii mai sportive, insa nu reuseste sa obtina o economie de carburant semnificativa si nu obtine o valoare a cuplului foarte buna la turatii joase.

    Discutia mare este legata de noul Accord, al caui 2.0 a facut aceasta mutare, in jos pentru unii.
    Avand in vedere ca motorul de 2.0 este un entry-level la Accord, ideea a fost sa se obtina o economie de carburant superioara si un comportament usor mai dinamic de la turatii mai joase. Arhitectura DOHC s-a pastrat la 2.4 pentru ca se presupune ca doritorii de senzatii sportive cumpara acest motor si nu cauta economie de combustubil in detrimentul sportivitatii.
    O sa spuneti ca majoritatea modelelor chiar si de clasa mica au motoare DOHC. Da, dar arhitectura este usor de construit fara prea mari investitii in cercetari si respectivele motoare vor trebui sa aiba parte de frecvente modificari la injectie si catalizator pentru a respecta normele de poluare.

    Astfel, pe cand multi producatori incearca sa stoarca ultima picatura de eficienta doar cu ajutorul electronicii, Honda merge pe drumul ei bun si tradtional, acela de a umbla mult la arhitectura distributiei, preferand sa nu 'gatuie' admisia sau mai ales evacuarea cu tot felul de filtre si catalizatoare disproportionat de mari.

    Mai mult decat atat, Honda nu foloseste un SOHC in mod traditional, al carui randament este bun la turatii mici dar prost la turatii mari.
    Seria de motoare R (16,18,20), dintre care 1.8 de la Civic si 2.0 de la CR-V si noul Accord foloseste camele pe modul agresiv pe toata plaja de turatie si o rampa de admisie cu deschidere variabila, pentru a putea compensa dezavantajele arhitecturii, iar pe o plaja de turatii cuprinsa intre 1500 si 3500 rpm isi activeaza modul economic al valvelor la mers ceva mai constant sau fara acceleratii full throttle pentru a beneficia de avanatajul SOHC, adica economia. Mai mult decat atat, existenta i-VTEC doar pe admisie combinata cu camera de admisie variabila creeaza un efect de vartej in cilindrii menit a eficientiza arderea si de a obtine performante bune fara un consum prea mare de combustibil.

    Deci, intr-un cuvant, ai parte de economia si eficienta unui SOHC, dar si de comportamentul sportiv asemanator unui DOHC. Bineinteles, 'feeling-ul' nu este acelasi, deaorece DOHC urca ceva mai repede in turatii pentru a-si atinge randamentul maxim si are posibilitatea de a atinge turatii mai mari, dar puse cap la cap strict ca si performanta vs. consum, SOHC facut de Honda iese mai bine. Este arhitectura ideala pentru masini normale de uz zilnic.

  • #2
    Excelenta explicatie, chiar vroiam sa stiu astea, si mai ales de ce au pus un singur ax cu came cand pana si cielo proiectat in '86 sau cand e, are doua.
    Mii de multumiri.

    Comment


    • #3
      Seth, nu-ti face probleme, stie si Honda foarte bine sa faca motoare DOHC. :wink:

      Motoarele SOHC mai au niste avantaje fata de DOHC, in plus de cele enumerate de Bogdan: sunt mai usoare, mai putin voluminoase, si ceva mai ieftin de construit.
      "Things are not what they appear to be: nor are they otherwise."
      "The truth may be out there, but the lies are inside your head." - Sir Terry Pratchett

      Comment


      • #4
        Da, un alt avantaj este faptul ca sunt usoare si compacte.

        Comment


        • #5
          Dupa cele relatate in primul post = motorul ideal pentru mine, pe cuvant ops:
          '09 Audi A6, 2.0, A/T, Grey
          Fosta:
          '08 Honda Civic Sedan 1.8 M/T, Taffeta White
          Javascript motherfucker in Iasi?
          http://hondafan.etp.ro/gallery/v/andrei_r/

          Comment


          • #6
            discutia s-a purtat si pe alt thread

            ideea e ca dupa cum am mai spus depinde de ce cauta fiecare, cu siguranta pot inventaria aici multe aspecte pozitive ale unui motor de 800cmc care echipeaza matizul

            in opinia mea este un pas inapoi pt Honda, masina care se doreste sportiva, motorul SOHC nu e in niciun caz sportiv sau oricum mai putin sportiv decat DOHC

            daca cineva vrea sa consume putin atunci SOHC e potrivit, daca vrea sa simta senzatii tari la turatii mari atunci sa-si ia DOHC

            nu se poate spune deci care e mai bun sau mai slab, din punctul meu de vedere si in accord cu ce vreau eu de la o masina DOHC e mai bun
            NightHawk - pretentioasa vopsea - dar....., inca se merita

            http://hondafan.etp.ro/gallery/v/SAMM/

            Comment


            • #7
              Ptr mine e suficient motorul asta. Pentru senzatii, exista 'motoarele' :twisted:
              Ex: Civic 1.8 Executive NHB 2007/ Del Sol ESI/ Del Sol VTi
              2 roti

              Comment


              • #8
                Din punctul meu de vedere, acum alegerea e mult mai usoara si distinctia se face mult mai repede. Vrei economie si mergi normal, 2.0 SOHC, vrei sportivitate si nu te prea doare economia, iei 2.4 DOHC. La SOHC, preformantele nu difera fata de predecesor. Ba chiar as putea sa zic ca sunt mai bune, avand in vedere ca greutatea a crescut sanatos.
                Vechiul k20 de pe Accord era un VTEC 'fals', in sensul ca pana in 2500 rpm mergea cu o supapa 'moarta', dupa care ii dadea drumul pe came normale. Noul R20 e mult mai a la Honda, stand pe came agresive mai mereu si comutand pe came economice doar la croaziera.
                Atata timp cat motorul 'respira' prin cele 4 supape pe cilindru, nu este nici un fel de regres, ci dimpotriva: resueste sa faca cu o axa cu came ce ar putea usor face cu 2. Chiar si din punct de vedere al pierderii mai mici de putere este un mare avantaj.

                Matiz merge pe solutia antica 2 supape pe cilindru, deci mari avantaje in afara de cuplu de la turatie joasa si consum enorm daca-l turezi nu prea ii gasesti.

                Comment


                • #9
                  Iata si cateva desene explicative interesante:
                  http://www.samarins.com/glossary/dohc.html
                  Accord CL9 Type S CB 600 FA Hornet

                  Comment


                  • #10
                    Conform cu linkul dat de Rumburak, si cunostintele mele de mecanica, SOHC = 8V :?:
                    '09 Audi A6, 2.0, A/T, Grey
                    Fosta:
                    '08 Honda Civic Sedan 1.8 M/T, Taffeta White
                    Javascript motherfucker in Iasi?
                    http://hondafan.etp.ro/gallery/v/andrei_r/

                    Comment


                    • #11
                      Andrei, stai linistit, au 16 valve (la Honda cel putin). Citat din ce spune la motoarele SOHC: "The advantage is that valves are operated almost directly by the camshaft - easy to achieve the perfect timing at high rpm. Also it's possible to install three or four valves per cylinder".
                      "Things are not what they appear to be: nor are they otherwise."
                      "The truth may be out there, but the lies are inside your head." - Sir Terry Pratchett

                      Comment


                      • #12
                        pai da Honda foloseste sohc 16v de mult si cred ca nu numai Honda
                        ex '92 Civic VTi EG6 & ex '97 Prelude BB9 & ex '05 Civic Sport EP2
                        '08 Accord Type S CL9 & '97 Prelude BB9

                        Comment


                        • #13
                          Honda si Microsoft ar face casa buna impreuna. Tot ce e nou este super bun, ce este vechi este prost desi la vremea respectiva a fost cel mai bun. Asta nu este progres: este marketing.

                          Eu pe ei ii inteleg, ca vor sa vanda. Nu ar recunoaste niciodata ca R20 este mai este mai slab decat K20, din contra il ridica in slavi, dar in culise se bucura foarte tare caci este mai ieftin (principalul motiv pentru care-l fac SOHC). Este evident: mai simplu, mai putine componente. Maine poimaine o sa faca camele de plastic si o sa zica ca este mai bun motorul pentru ca este mai usor.
                          2007 CL7, Graphite Pearl

                          Comment


                          • #14
                            Nu vad eu bine sau e o greseala pe site-ul CM? Motorul de 2.4 de pe noul Accord este SOHC sau DOHC? Inclin sa cred ca e totusi DOHC, asa cum apare pe site-ul Asko...
                            "Liniutele sunt pentru masini rapide, curbele sunt pentru soferi rapizi" - un film

                            '08 Civic Sedan ES 1.8 M/T Neutron Blue

                            Comment


                            • #15
                              DOHC pt. 2,4.
                              I'm not anti-social. I'm anti-idiot.
                              My cars:

                              '09 Honda Accord Tourer 2.4 A/T, Executive, Cobalt Blue Pearl--all season daily car
                              '00 S2000, Silverstone Metallic - my new daily sunny day drive
                              '96 CRX Del Sol 1,6 SIR, Custom Metallic Green - sunny&warm days car
                              '78 Accord SJ 1,6 Yellow - historical car
                              EX-'11 CR-V 2,2 I-DTEC A/T Executive, Urban Titanium Metallic
                              EX -'09 Accord Sedan 2,4 M/T Executive, Cobalt Blue Pearl
                              EX-''00 HR-V 1,6, Custom Matt BlacK - Utility car
                              EX-'15 Civic 5D 1,8 Sport M/T Briliant Sporty Blue Metallic
                              EX- '95 Civic Eg 1,8 White - race car
                              EX-'08 Civic 5d 1,8 Sport M/T Alabaster Silver -

                              Comment

                              Working...
                              X