hondafan
CONDUCEREA COMPANIEI HONDA
Takeo Fujisawa (1949 - 1973)

Takeo Fujisawa

Takeo Fujisawa, cel mai mare fiu al lui Hideshiro si Yuki Fujisawa este nascut la 10 noembrie 1910 in orasul Yuuki (prefectura Ibaraki).
Copilaria si-o petrece in locurile natale, tot in acea perioada avand loc si devastatorul cutremur din toamna anului 1923. Compania parintilor sai da faliment ca urmare a cataclismului si fara sansa de a mai lucra in afacerea familiei, decide sa se angajeze in armata regala unde ramane pana in 1934.
Mai apoi se angajeaza la o fabrica producatoare de otel si produse laminate, luand practic locul intemeietorului acestei firme care fusese chemat pentru a-si absolvi stagiul militar.
In 1939 infiinteaza compania Nihon Kiko Kenkyusho. Cu toate acestea, pe masura ce razboiul avea sa se intensifice, compania a fost inchisa si mutata in Nihonmatsu-cho, Adachi-gun, prefectura Fukushima (azi: Nihonmatsu-shi). Dupa razboi, a ramas in Fukushima si a infiintat o firma proprie in domeniul cherestelei.

In 1948, dupa teminarea razboiului, se stabileste la Tokyo. Tot acolo dar in vara anului 1949, il intalneste pe Hiroshi Takeshima (la acea vreme, inginer la Ministerul Comertului International si Industriei), prin intermediul caruia avea sa-l cunoasca pe Soichiro Honda care era in cautarea unui expert in economie si management.
Prima intalnire dintre cei doi are loc in august 1949 in casa lui Takeshima. Abia acum se poate vorbi cu adevarat de compania Honda Motor Co. Ltd, chiar daca ea fusese infiintata cu aproape un an de zile in urma. Cei doi se simpatizeaza reciproc inca de la inceput si fara nici un secret sunt prezentate pe fata toate planurile firmei ajungandu-se la un comun acord: Honda insusi va detine 42% din actiunile firmei ce-i poarta numele, Fujisawa 30%, iar angajatii firmei restul de 28%.
In cel mai scurt timp, acest nou angajat al firmei avea sa atraga imense lichiditati, iar pentru aceasta abordeaza o strategie unica: convinge concesionarii sa plateasca anticipat, asigurand astfel mereu o sursa de venit pentru investitiile firmei. Pe langa cei 400 de concesionari nationali contractati la inceputul "erei" sale, Fujisawa reuseste sa convinga o buna parte din cei 50.000 de concesionari de biciclete de pe tot teritoriul Japoniei sa vanda si biciclete motorizate marca Honda.
Tot el este acela care prin ideiile sale ingenioase salveaza in mai multe randuri firma de la ruine in cursul aniilor "50.
Odata cu deschiderea biroului de vanzari din Tokyo, va fi responsabil de finantele si vanzarile firmei.
In 1952, a devenit director general al firmei, iar in 1964, a devenit vicepresedinte.
Tot Fujisawa a fost responsabil si pentru „Declaratia de participare la cursa TT de pe Insula Man” a companiei Honda, anuntata in 1954, precum si pentru sistemul care nu permite copiilor directorilor sa se alature companiei.
In aprilie 1959, la indemnul sau, este infiintat departamentul Honda Real Estate Industry Co., Ltd., predecesorul actualei Honda Kaihatsu Co.,Ltd. unde a ocupat functia de prim presedinte.

Fujisawa a fost un foarte bun manager, un spirit inovator prin felul lui de a organiza si conduce afacerile, devenind inca de la inceput "omul potrivit la locul potrivit".
Se retrage de la conducerea companiei din functia de vicepresedinte in octombrie 1973 din propria initiativa, ceea ce l-a facut pe Soichiro Honda sa-i urmeze exemplul. Dar a ramas membru in Consiliu de Administratie al firmei pentru urmatorii zece ani.
Takeo Fujisawa a fost tatal a cinci copii: Tomoyuki, Makiko, Masayo, Nobuko si Saburo.
La pensie, Fujisawa a spus: „Sunt un batran pensionar” si nu a mai avut nimic de a face cu conducerea companiei.
Dupa o viata petrecuta in lumea comertului, noua viata de pensionar avea sa si-o dedice tot comertului dar celui cu antichitati, pasiunea sa culminand cu desfacerea pe piata a acestor produse prin propriul magazin.
A pastrat distanta fata de lumea politica si cea de afaceri petrecandu-si restul vietii ca pasionat de opera, concerte clasice, teatru kabuki si interlocutor al lumii artistice, avandu-i ca preferati pe regretatul Kanzaburo Nakamura sau scriitorii Hiroyuki Itsuki si Junichiro Tanizaki. Nu de putine ori preferand sa frecventeze toate aceste locatii, atat din tara cat si din strainatate, imbracat in traditionalul kimono.
In ultimii sai ani de viata, adesea alaturi de el fiind si nepotul sau, astazi celebrul Bun-o Fujisawa, copilul lui Nobuko, asupra caruia acesta a avut o mare influenta.
In Japonia, acesta nu este cunoscut atat de mult pe scara larga fiind mereu in umbra lui Soichiro Honda, dar este adesea amintit sau prezentat ca material didactic in cursurile de MBA. Cu toate acestea, el a spus: „Nu am studiat niciodata administrarea afacerilor. Tot el spunea: „Un manager este cel care lumineaza cu un pas inainte, vorbeste cu doi pasi inainte si priveste cu trei pasi inainte”.
Are multi fani in randul managerilor datorita abilitatilor sale remarcabile in management, dar si pentru aspectul sau uman si anume acela de a nu fi o persoana care tine sa se remarce dar si pentru eleganta sa.
Se spune ca atunci cand urma sa elaboreze o strategie de management, acesta parasea sediul central si-si inchiria o camera de hotel cu mobilier negru.
Cunoscut ca o persoana mai mereu in pas cu moda, se spune ca mergea adesea la munca purtand un kimono. Dar in ciuda atmosferei placute pe care o emana, stia sa fie nemilos cand isi punea la punct subalternii pentru munca sau rezultatele lor.
Poate parea ireal dar el a fost cel care a declarat ca un presedinte al companiei Honda trebuie sa provina intotdeauna din domeniul tehnic. Iar aceasta politica a fost respectata cu fidelitate, toti cei ce s-au perindat la capitania firmei provenind din domeniul ingineriei.
Se mai spune si ca ar fi fost un „underdog“ caruia nu-i placea niciodata sa conduca masina.
Fujisawa a donat ani de zile sume importante catre institutia Tamagawa Gakuen.
Decedeaza la 30 Decembrie 1988 la varsta de 78 de ani in urma unui infarct miocardic.
La 24 ianuarie 1989, Takeo Fujisawa este numit post-mortem la gradul al patrulea si decorat cu Ordinul Soarelui Rasare, clasa a III-a.
La 10 februarie 2023, autoritatile americane aveau sa anunte introducerea sau, incepand cu luna iulie a aceluiasi an, in faimoasa Automotive Hall of Fame pentru meritele sale in industria auto.

Inapoi

HONDAFAN 2004-2024