hondafan
MODELE 1963 - 2016
HONDA 145 COUPE
Japonia: 11.1972
 

In toamna anului 1972, la o luna de zile dupa prezentarea sa oficiala in cadrul celei de-a XIX-a editie a prestigiosului Tokyo Motor Show, pe piata nipona isi face aparitia urmasul modelului 1300 Coupe, redenumit acum 145 Coupe.
Acest model avea sa fie cel de-al XXXII-lea model auto din istoria firmei Honda respectiv unul din cele sapte noutati automobilistice ale anului 1972 din Japonia (alaturi de modelele Life Touring, TN-V, Civic Coach, Civic Hatchback, Life Step Van si 145).
Un nume nou ce are la baza aceasi explicatie logica intalnita adesea in lumea auto - cilindreea noului motor. Si intr-adevar, in cea mai mare parte acestea sunt si singurele noutati din cartea de vizita a noului venit, deoarece echipele de dezvoltare acordasera de multa vreme atentie sporita modelului Civic.
Caroseria sa aproape neschimbata (cu exceptia lungimii, garzii de sol si a ecartamentului) precum si intreaga tehnologie (cu exceptia sistemul de racire al motorului care acum este pe apa in loc de aer respectiv sistemul de ungere al acestuia care acum dispune de o baie de ulei cu filtru in circuitul principal in locul carterului sec), ii aduc acestuia denumirea de "1300 revigorat".
Prin urmare si imaginea sa nefasta avea sa fie mostenita de la predecesorul sau alaturi de interesul populatiei acordat noului model de succes, Civic.
Acestea fiind spuse, se pare ca soarta acestui model de clasa medie inferioara este pecetluita din start.
Dar conducerea firmei trage totusi sperante ca prin intermediul unei campanii publicitare agresive, poate schimba viitorul unui model reetichetat, ce a intampinat slabe vanzari in trecut, scotand in evidenta punctele cheie ale noului model: motor cu racire pe apa, confortul, manevrabilitatea si stabilitatea crescute, o caroserie cu mai multa personalitate si nu in ultimul rand aspectul sigurantei active si pasive ce statuse martor la proiectarea sa.

Caracteristicile cheie pe scurt:

Noul motor:
- tehnologie evoluata alaturi de cele mai noi masuri antipoluare incorporate;
- caracteristicile cuplului motor si ale cutiei de viteze mult imbunatatite;
- avantajul eficientei in elasticitate si economicitate respectiv dezavantajul pierderii de randament la viteze ridicate.

Confortul, manevrabilitatea si stabilitatea crescute:
- avand in vedere ca un motor cu racire pe apa nu are aceleasi vibratii ca si unul cu racire pe aer, aspectul zgomotos si mult mai silentios, contribuie esential la comfortul intregului automobil. Detalii cu privire la silentiozitatea anumitor componente mecanice (ca si ventilatorul electric, cureaua de distributie sau arborele cotit integrat), isi aduc si ele aportul la acest aspect;
- latura stabilitatii este data de suspensia independenta si tractiunea pe puntea fata, de aici si noua setare a intregului tren de rulare;
- aspectul manevrabilitatii crescute rezultate din modul de repartitie al maselor pe cele doua punti al noului motor, usurand astfel substantial sarcina pe puntea fata.

Siguranta activa si pasiva:
- dotarea sa cu frane pe disc pe toate cele patru roti (la o jumatate de an de la lansarea sa pe piata) sau volanul cu coloana de directie prevazuta cu amortizor de vibratii fiind cele mai cunoscute exemple.

Din punct de vedere stilistic, avem de a face cu acelasi stil sobru si simplu, mostenite de la modelul predecesor fiind doar grila radiatorului cu cele doua faruri rotunde (versiunea 77), lampile spate dispunand de un nou design.
Dar mai mult decat atat, modelul dovedeste o clara influenta americana (in special marca Pontiac a aniilor 60 pare sa fi stat martora in aceasta privinta), ramanand de altfel singura exceptie de gen in toata istoria automobilelor Honda.
Si totusi un design foarte la moda daca se arunca o privire la concurenta din propria-i tara, cele mai bune dovezi ale acelor vremuri fiind prestigioasele modele precum Mazda 818, 616, 929 sau RX-5, Mitsubishi Celeste sau Sapporo, Nissan Cherry, coupe-urile Datsun sau modele precum Toyota 1000, Corolla Coupe, Corona Coupe sau Celica (primele doua generatii).
In Europa acelor ani, cele mai asemanatoare modele atat din punct de vedere stilistic cat si tehnic, au fost Ford Escort sau Opel Kadett B.

Urmand traditia initiala, aceasta versiune este lansata si ea la randul ei in variantele principale numite SL, GT, GL si FI si se deosebesc intre ele doar prin dotarile de baza si alte mici diferente optice si tehnice.

Tehnica

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau in patru cilindri cu arbore cu came in chiulasa (SOHC) si supape in cap (in forma de V) este amplasat transversal pe punta fata, acesta dispund de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind uscate, vilbrochen cu cinci paliere, sistem de ungere cu baie de ulei cu filtru in circuitul principal, sistemul de alimentare dispunand atat de un carburator dublu corp marca Keihin cat si de injectie mecanica (versiunea FI), pompa de benzina electrica, admisia aerului facandu-se printr-un filtru uscat, racirea fiind pe apa.
Transmisia sa cu tractiunea pe puntea fata, dispune de o cutie de viteze manuala in patru viteze cu ambreiaj cu diafragma respectiv de una automata in trei trepte cu convertor de cuplu, ambele avand schimbatorul de viteze amplasat central.
Modelul dispune de o caroserie autoportanta cu suspensia pe puntea fata de tip lonjeron McPherson cu brate inferioare transversale triunghiulare cu arcuri elicoidale.
Puntea spate de tip oscilant dispune de arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare cu dublu circuit, optional automobilul putand fi dotat cu servofrana.
Puntea fata dispune de discuri de frana iar puntea spate tamburi, incepand din primavara anului 1973 si cea din urma avea sa dispuna de frane pe discuri.
Sistemul de directie este asistat hidraulic, caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.
Si totusi ca un detaliu interesant ar fi de mentionat faptul ca varianta FI (Fuel Injection) dispune de un sistem al injectiei de combustibil indirect (de conceptie proprie), mecanismul fiind controlat mecanic, tehnica care nu-i impiedica pe mai marii firmei sa declare oficial acest model ca primul automobil Honda ce dispune de un sistem de injectie al combustibilului.
Adiacent, pe bordul modelului avea sa fie de gasit si un manometru de presiune.
Modelul a fost disponibil in noua culori la exterior (Matterhorn White, Madrid Red, Manchester Green, Midland Silver Metallic, Edinburgh Brown Metallic, Green Fighter, Canadian Blue, Gold Metallic si Highland Blue Metallic) si patru la interior (piele negra cu parte textila in carouri, piele in doua nuante de negru si piele pe maro, la care cea din urma doar optionala pentru a treia dintre culorile exteriorului sau).

Dimensiunile sale sunt:
(L *l *h): 4.140mm * 1.495mm * 1.330mm la un ampatament de 2.250mm si o garda de sol de 160mm.
Dimensiunile interiorului sau sunt:
(L *l *h): 1.705mm * 1.245mm * 1.080mm.
Greutatea sa se situeaza intre 850kg - 880kg.

De-a lungul timpului modelul avea sa cunoasca foarte putine operatii de modificare, astfel ca cea mai importanta dintre acestea avea sa fie disponibilitatea unei transmisii automate, modificare efectuata in primavara anului 1973, alaturi de dotarea cu frane pe disc la toate cele patru roti.
Targetul lunar de vanzari al intregii familii 145 avea sa fie stabilit la 1.000 de unitati, unul realist daca tinem seama ca modelul se vrea doar o reinterpretare modesta a unui model auto calificat drept interesant din anumite puncte de vedere tehnice dar nepotrivit in oferta unui producator auto contemporan cu veleitati ecologice.
Concurenta sa de pe piata auto nipona este reprezentata de modele precum Datsun Sunny Coupe 1400 (B210), Toyota Corona Hardtop 1500 sau Mazda Savanna Coupe (10A).
Preturile modelului 145 Coupe aveau sa se situeze intre 623.000Yen - 711.000Yen, versiunea FI 811.000Yen.
Despartindu-se de pe piata auto in toamna anului 1974, acest coupe va lasa in urma sa un oarecare spatiu gol in paleta modelelor Honda, o asemenea caroserie avand sa mai existe in portofoliul constructorului nipon abia patru ani mai tarziu prin modelul Prelude, model care face parte insa dintr-o clasa superioara.
Un coupe de clasa medie inferioara avea sa mai existe in portofoliul constructorului nipon abia la inceputul anului 1985 prin lansarea modelului Quint Integra.
Modelul este conceput si dezvoltat in Japonia, tot acolo fiind si produs intre anii 1972-1974 la propriile uzine din Suzuka (prefectura Mie).

Motorizarea sa:

- 1.4L -SOHC - 75CP la 5.500rpm (1973-1974)
- 1.4L -SOHC - 80CP la 5.500rpm
- 1.4L -SOHC - 90CP la 6.000rpm.

Galerie foto:

Inapoi