hondafan
MODELE 1963 - 2016
Honda 1300 Coupe
Japonia: 02.1970 / Australia: 11.1970
 

JAPONIA

La inceputul anului 1970 isi face aparitia pe piata auto nipona versiunea Coupe a modelului 1300 care in afara de vaditele sale influente americane nu aduce nimic nou in serie fata de modelul Sedan. Acest model avea sa fie cel de-al XX-lea model auto din istoria firmei Honda respectiv una din cele cinci noutati automobilistice ale anului 1970 din Japonia (alaturi de modelele LN III 360, N III 360, Z3600 si Vamos).
Motorul cu racire pe aer, are si el putinele lui avantaje, precum performante imbucuratoare sau o silentiozitate exemplara, dar la scara larga, comercializarea sa este una foarte costisitoare, deoarece costurile sale de productie sunt imense iar pretul de vanzare, nerentabil. Asa se face ca, nici noul venit pe piata cu scopul de a salva onoarea si vanzarile celei dintai versiuni lansate, nu va reusi sa aduca succesul mult visat de insusi Soichiro Honda cu privire la acest tip de motorizare.
Asemeni berlinei si coupe-ul este lansat in doua variante de motorizare, de data aceasta ele numindu-se Coupe 7 respectiv Coupe 9, denumiri intalnite pe piata pana in toamna anului urmator cand modelul avea sa fie supus unui facelift.
Prima dintre acestea avea sa fie disponibila in variantele Standard, Deluxe, S-Type si Custom. Cea din urma doar in ultimele trei variante.
Diferentele optice intre cele doua versiuni sunt minime, mai degraba cele tehnice joaca un rol important in decizia achizitiei sale.
Si pe acest model se lasa explorate aceleasi detalii tehnice asemanatoare versiunii infratite, diferente minore existand doar cu privire la lungimea sa ce difera cu cativa centimentri de la o versiune la alta respectiv greutatea sa disponibila intre 905 - 925kg.
Un an de zile inaintea inlocuirii lor pe piata, in toamna anului 1971, modelul sufera un facelift la care cel mai important detaliu este ca versiunea Coupe 7 va dispune de aceiasi parte frontala asemeni Sedanului si anume cu faruri rotunde, renuntand la farurile duble si totodata o grila a radiatorului dintr-o bucata, in locul celei cu doua elemente.
Tot cu ocazia acestui facelift, celor doua versiuni le sunt schimbate si denumirile, cifrele din titulatura fiind inlocuite cu denumirile Dynamic Series care avea sa mosteneasca versiunea Coupe 9 si Golden Series ce avea avea sa mosteneasca versiunea Coupe 7.
Prima dintre cele doua serii este disponibila in variantele SL, GT, GL, GTL si Automatic. Aceasta din urma a fost disponibila in paralel si pe primele trei variante. >br> Variantele SL, GT si GL dispun de motorizarea la 95CP, varinata GTL de cea la 110CP iar cele trei variante Automatic de cea la 80CP.
Versiunea Golden Series este disponibila in variantele Standard, Deluxe, Custom si Automatic. Aceasta din urma a fost disponibila in variantele Deluxe si Custom.
Primele trei variante dispun de motorizarea la 95CP, iar cele doua variante Automatic de cea la 80CP.
Concurenta sa de pe piata auto nativa este reprezentata de modele precum Datsun 1200 Coupe (KB110), Mitsubishi Colt Galant G.T.O., Mazda 808 Coupe (STC), Subaru 1400 Coupe (A22) si Toyota Corolla 1400 Coupe (TE25-D).
Targetul de vanzari propus de firma nu este cunoscut dar preturile sale aveau sa se situeze intre 528.000Yen - 645.000Yen pentru versiunea 7 si 678.000Yen - 720.000Yen pentru versiunea 9.

Motorizarea modelului:

Seria 7/ Golden Series:
- 1.3L -SOHC - DDAC - 95CP la 7.000rpm
- 1.3L -SOHC - DDAC - 80CP la 6.500rpm

Seria 9/ Dynamic Series:
- 1.3L -SOHC - DDAC - 95CP la 7.000rpm
- 1.3L -SOHC - DDAC - 110CP la 7.300rpm
- 1.3L -SOHC - DDAC - 80CP la 6.500rpm.

AUSTRALIA

O alta piata a lumii care avea sa dispuna de acest model este piata australiana care la sfarsitul anului 1970 avea sa importe in jur de 1.000 de unitati ale modelului 1300 Coupe in doua variante sub denumirile 7S si 9S.
Modelele 1300 Coupe, N600 si N360 Scamp formand astfel paleta modelelor auto ale constructorului nipon pe aceasta piata.
In istoria activitatilor companiei Honda in aceasta tara, modelul avea sa completeze clasamentul primelor zece automobile lansate aici respectiv singura lansare automobilistica a anului 1970.
Evolutia modelului pe aceasta piata este una modesta, in toata cariera sa neexistand detalii demne de consemnat, lucru normal daca tinem cont de tipicul acestei piete, una dominata de automobilele de clasa medie si mare ale producatorilor americani Ford si Chrysler respectiv a celui local, Holden dar si de cei englezi, Austin si Morris.
In vara anului 1973 este oprit exportul sau spre aceasta piata, modelul 1300 Coupe ne mai fiind disponibil pe aceasta piata, atentia cuvenita fiindu-i acordata acum celui mai nou venit in familia Honda, modelului Civic.

Motorizarea modelului:

7S:
- 1.3L - SOHC - DDAC - 96CP la 7.000rpm

9S:
- 1.3L - SOHC - DDAC - 110CP la 7.300rpm.

Tehnica

Din punct de vedere tehnic modelul prefigureaza urmatoarele particularitati:
motorul sau in patru cilindri cu arbore cu came in chiulasa (SOHC) si supape in cap (in forma de V la 56) este amplasat transversal pe punta fata, acesta dispund de o chiulasa si bloc motor construite din aliaje usoare, camasile cilindrilor fiind uscate, vilbrochen cu cinci paliere pe rulmenti, sistem de ungere cu carter sec, un carburator cu presiune constanta (versiunea 77) sau chiar patru astfel de carburatoare de tip Keihin (versiunea 99), pompa de benzina electrica si filtru de aer uscat, racirea sa fiind pe aer (si numita la Honda, DDAC - Duo Dyna Air Cooling - sau sistemul avansat de racire a aerului).

Sistemul DDAC functioneaza dupa cum urmeaza:
aerul patrunde intre aripioarele cilindrilor prin canalele turnate cu acest scop, blocul motor nefiind inconjurat de tablele de racire asemeni unui motor racit pe aer conventional. Canalele de racire ale blocului motor sunt prevazute cu aripioare orizontale catre exterior si verticale catre interior.
De asemenea, motorul este prevazut cu un venliator antrenat de catre arborele cotit. Pe langa acestea chiar si carterul motorului este prevazut cu aripioare de acest gen, pentru a folosi aerul rece din timpul mersului.
Sistemul de ungere este cu carter sec iar baia de ulei este de asemenea prevazuta cu aripioare pentru a canaliza aerul rece mai eficient. Aceste aripioare sunt foarte scurte pentru a nu produce un efect de vibratie a aerului de racire.

Transmisia sa dispune de o cutie de viteze manuala in patru viteze (sincronizate) cu ambreiaj cu diafragma respectiv de una automata in trei trepte, ambele avand schimbatorul de viteze amplasat central.
Automobilul dispune de tractiune pe puntea fata.
Acesta dispune de o caroserie autoportanta cu suspensia pe puntea fata de tip lonjeron McPherson cu brate inferioare transversale triunghiulare cu arcuri elicoidale. Puntea spate de tip oscilant dispune de arcuri semieliptice si amortizoare telescopice.
Trenul de rulare dispune de un sistem de franare cu dublu circuit, optional automobilul putand fi dotat cu servofrana. Puntea fata dispune de discuri de frana iar puntea spate tamburi.
Sistemul de directie este asistat hidraulic, caseta de directie fiind de tipul cu cremaliera.

Pentru inceput modelul este disponibil in cincisprezece culori la exterior si cinci la interior. Acestea aveau sa fie disponibile dupa cum urmeaza, in paranteza fiind enumerata culoarea interiorului sau.
COUPE 7: McKinley White (black), Cardinal Red (black), Beige Metallic (black si deep brown), Platinum Silver Metallic (rich brown), Timber de Green Metallic (rich brown), Lightning Yellow (black), Highland Blue Metallic (black), Papyrus Green Metallic (rich brown), Patricia Green (black), Pop Orange (black), Silver Fox Metallic (black si deep brown), Pearl White (mist blue), Sonic Blue (black), Pearl Yellow Metallic (sepia) si Gold Metallic (black).
COUPE 9: McKinley White (black), Timber de Green Metallic (rich brown), Lightning Yellow (black), Beige Metallic (black si deep brown), Cardinal Red (black), Patricia Green (black), Silver Fox Metallic (black), Pearl White (mist blue) si Gold Metallic (black).
Cele mai populare culori ale automobilului de fata aveau sa fie: McKinley White (black), Lightning Yellow (black), Beige Metallic (black si deep brown) si Silver Fox Metallic (black si deep brown). La polul opus, cele mai exclusiviste culori aveau sa fie: Sonic Blue (black), Pearl Yellow Metallic (sepia), ambele disponibile exclusiv pe COUPE 7 Custom si Highland Blue Metallic (black) disponibila exclusiv pe COUPE 7 Deluxe.
Modelele disponibile pe piata australiana dispun de o singura culoare la interior (cea neagra) si sase la exterior. Denumirile acestora nu sunt disponibile.

Dimensiunile sale pentru variantele GL, GTL si Automatic sunt:
(L *l *h): 4.140mm * 1.495mm * 1.320mm la un ampatament de 2.250mm si o garda de sol de 175mm.
Dimensiunile sale pentru variantele SL, GT sunt:
(L *l *h): 4.160mm * 1.495mm * 1.320mm la un ampatament de 2.250mm si o garda de sol de 175mm.
Dimensiunile sale pentru variantele Standard si Deluxe sunt:
(L *l *h): 4.085mm * 1.495mm * 1.320mm la un ampatament de 2.250mm si o garda de sol de 175mm.
Dimensiunile sale pentru varianta Custom sunt:
(L *l *h): 4.105mm * 1.495mm * 1.320mm la un ampatament de 2.250mm si o garda de sol de 175mm.
Dimensiunile versiunii australiene sunt:
(L *l *h): 4.140mm * 1.498mm * 1.320mm la un ampatament de 2.235mm si o garda de sol de 152mm.

Modelul este proiectat si dezvoltat in Japonia, tot acolo fiind si fabricat intre anii 1970-1972 la propria uzina din Suzuka (prefectura Mie).

Galerie foto:

Inapoi