hondafan
MODELE 1963 - 2016
Honda EV Plus
Japonia / SUA / Elvetia: 1997
 

Cunoscuta fiind ca si o companie inovatore in domeniul constructiei de motoare atat cu ardere interna cat si hibride, admirata pentru eforturile sale ecologiste si nu in ultimul rand firma participanta la cursele de specialitate (nu de putine ori stabilind noi recorduri mondiale intre anii 1994 si 1995 prin mobilul Dream Solar), Honda isi etaleaza prima materializare ecologista concreta sub forma unui studiu la Salonul Auto de la Tokyo din toamna anului 1993 prin modelul EVX (Electric Vehicle eXperimental).

Dar cel mai important detaliu tehnic dintre putinele preluate de la acesta si pus pe un prototip de teste are de a face cu bateriile sale (pozitia, ordinea si tipul lor), astfel ca in anul urmator este lansat un nou prototip de teste denumit CUV- 4 (Clean Urban Vehicle), o alta conversie pe baza modelului Civic Hatchback a-V-a generatie, dupa ce alte conversii anterioare avusesera de a face cu modele precum STREET (1992) si Civic Shuttle (1993).
Dupa mijlocul aniilor 90, in primavara anului 1996 Honda isi adjudeca o noua provocare, de data aceasta printr-un model de serie denumit EV Plus (Electric Vehicle, "Plus" fiind ales in semn de concesiune fata de autoritatea californiana a mediului inconjurator - CARB - pentru noul tip de baterii folosite pe acest model fata de vechea generatie folosita pana atunci).

Modelul EV Plus este un hatchback de clasa subcompacta si in ciuda asemenarii sale cu modelele LOGO (prin aspectul lateral) si Z (prin garda de sol inalta, in cazul de fata datorita adapostirii sistemului de propulsie), este totusi un model de sine statator construit fiind pe o platforma special dezvoltata pentru acest gen de vehicule, platforma si caroserie ce intrunesc toate conditiile de siguranta din Japonia si SUA.
Acestuia ii este adaugata ca propulsie principala un motor electric de curent continuu si baterii de nichel (Ni-MH, Nichel Metal Hidrid) in locul clasicilor acumulatori din plumb ce fusesera folositi de catre prototipurile de teste de pana atunci.
Motorizarea electrica este privita de catre compania nipona ca si varful piramidei ecologice ce se compune din motorizari pe gaz metan comprimat (NGV), motorizari cu nivel scazut de poluare (LEV) si motorizari cu nivel de poluare zero (ZLEV).
Prin model de sine statator se intelege ca, acest model este de fapt un compromis facut pe baza numeroaselor studii de piata in ceea ce priveste modul si felul de exploatare al unui automobil in viata de zi cu zi. Astfel, rezultatele acestor studii dovedesc ca, nici chiar aceste compromise nu pot impiedica dezvoltarea si fabricarea acestui tip de automobile dar mai ales folosirea lor care se dovedeste a fi una foarte eficienta si nu in ultimul rand cu un grad de emisii poluante foarte scazut.
Aceasta insa in cazul in care majoritatea soferilor (persoane private) nu folosesc automobilul pe o distanta mai mare de 100km/zi, iar o mare parte din aceasta distanta este distanta limitata la viteze prescrise. De aceea, limitele impuse de astfel de vehicule par realiste in conditiile in care deplasarea nu se ridica la mai mult de 160 km strabatuti intr-o singura zi, pentru aceasta distanta bateria avand nevoie de doar opt minute de reincarcare, viteza maxima nu depaseste 130km/h si acceleratia 0-100km/h nu se vrea mai performanta decat cea de 18,7sec.
Sistemul regenerativ de franare este si el un alt detaliu tehnic tipic vehiculelor ecologice, detaliu ce avea sa fie preluat si de modele hibride de serie mare ce aveau sa apara pe piata dupa aceea.

Pe intreaga sa perioada de testare, modelul este oferit in regim de leasing diferitelor companii si organizatii de specialitate pentru o perioada de 36 de luni cu posibilitatea de prelungire si la o rata lunara de 499$, pretul final al automobilului fiind cifrat la 54.000$ dintre care 20.000$ pentru baterie si 34.000$ pentru restul automobilului.
Dintre acestea 302 unitati ajung in California (SUA), 20 de unitati raman in Japonia si alte cinci ajung in Elvetia la Mendrisio ( cantonul Tessin).
Dar dupa doi ani de productie, Honda isi reduce semnificativ cercetariile asupra acestui tip de propulsie motivandu-si decizia prin faptul ca, asemenea vehicule nu sant rentabile in constructie si achizitionare, aici fiind incluse si faptul ca, au o greutate prea mare, au o distanta prea mica de deplasare si un pret destul de ridicat.
Cercetarea si dezvoltarea intr-o astfel de tehnologie nu este una exclusiva pentru firma japoneza in paralel avand loc cercetari si teste legate si de alte tipuri de propulsie pe baza de combustibili alternativi sau combinatia hibrida motor cu ardere interna - electromotor, astfel ca, modelul INSIGHT si prototipul FCX sant primele modele deschizatoare de drumuri ce tocmai se pregatesc sa fie lansate.
Modelul este proiectat si fabricat exclusiv in Japonia, dezvoltat fiind pe cele trei piete mai sus numite intre anii 1997-1999 in teste fiind de gasit pana in toamna anului 2002. Modelul s-a fabricat la uzinele Honda din Takanezawa (districtul Haga, prefectura Tochigi, Japonia) in paralel cu modelele NSX si S2000.

Date tehnice:
- motor electric de curent continuu pozitionat frontal
- 66CP la 1.700rpm - 8.750rpm
- 275/0-1.700Nm
- 12 baterii NI-MH de 12V
- 288V total
- 95 Ah
- acumulator plasat in automobil, cu o capacitate de 110V/1,1kW sau 220V/4,2 kW.

Dimensiunile sale sunt (L *l *h):
4.045mm * 1.750mm * 1.630mm la un ampatament de 2.530mm.
Greutate acesteia se situeata la 1.620kg.

Dotari:
- ABS
- Airbag sofer si pasager
- Radio CD
- Sistem de climatizare.

Galerie foto:

Inapoi