hondafan
ARTICOLE, EDITORIALE
Editorial: Honda, mereu in miscare

Avand ocazia sa vizitez personal Salonul Auto de la Geneva si sa ma conving ca intr-adevar Honda este un constructor auto mereu in miscare si, prin urmare, evolutia viitoarelor modele se face tot mai remarcata, calitativ dar si cantitativ (in masura in care se poate vorbi despre asa ceva privitor la piata europeana), doresc sa scot in evidenta unele detalii privitoare nu doar la viitoarea generatie Civic cat si despre noua politica a modelelor constructorului nipon.

Prin intermediul presei de specialitate, dar mai ales cu ajutorul corespondentilor locali ai Temple of VTEC (TOV) care au avut ocazia sa stea de vorba cu inalte oficialitati ale concernului, viitorul apropiat al Honda in Europa se prezinta dupa cum urmeaza:
- clasicul model Civic in varianta hatchback, va exista pe mai departe conform traditiei, dar odata cu viitoarea generatie nu va mai fi lansat primul ci printre ultimele variante de caroserie.
- la ora actuala nimeni nu poate raspunde cu certitudine la intrebarea, daca cea de a IV-a generatie a versiunii Coupe va mai fi exportata si in Europa. Conform prototipului Civic Si prezentat la inceputul acestui an la Salonul Auto de la Detroit, acesta ar fi un urmas demn al modelelor Integra sau Prelude, modele care fie nu se mai comercializeaza in Europa, fie sunt modele iesite deja din program. Totusi se pare ca acest tip de caroserie al noii familii Civic sa nu mai fie exportat spre batranul continent si din cauza numarul foarte mic la vanzari al actualei generatii.
- noua familie a modelului Civic - indiferent de cati membri va avea ea, respectiv cati dintre acestia vor fi disponibili in Europa - va cunoaste un pas important in ceea ce priveste gradul de fabricatie si calitatea materialelor folosite in constructia sa. Nici motorizarile sale nu vor fi mai prejos, varianta diesel la 140CP urmand a fi varianta entry-level, motoarele cu specific SOHC - VTEC ne mai fiind oferite.
- pe termen mediu (si lung?) motorizarile pe injectie directa (i-VTECi) nu sunt un subiect de discutie, cel putin nu pentru clientela europeana, motivul fiind continutul ridicat de sulf al benzinei disponibile pe acest continent.
- in ciuda cifrelor foarte mici la vanzare a versiunii IMA, urmasul acesteia va fi printre primele versuni disponibile pe piata la inceputul anului 2006, odata cu lansarea modelelor Civic pe piata europeana. Conform traditiei, acesta ramane un model produs in SUA si va cunoaste numeroase evolutii si imbunatatiri de partea motorizarilor si a confortului in general.
- cum versiunea Type-R este un adevarat succes pe piata europeana (si in general oriunde unde este vanduta), se presupune ca, un urmas legitim al sau va exista fara dubii.
- noua generatie a navei amiral Legend ce va fi disponibila pe piata odata cu inceputul anului 2006 va avea in dotarea sa de serie intreaga lista a echiparii ce o are deja pe pietele unde comercializarea sa tocmai se desfasoara, sistemul INV (Intelligent Night Vision) fiind pus deocamdata sub semnul intrebarii. Sisteme asemanatoare cu INV mai pot fi intalnite si pe alte automobile de gen, acesta insa este cel mai evoluat tehnologic daca se tine seama de complexitatea sa. In principiu este vorba de un sistem de detectare a pietonilor sau orice alte obstacole de acest gen pe timp de noapte, atentionandu-si soferul atat vizual cat si acustic prin informatii privitoare la distanta fata de acestia si gradul de risc.

In legatura cu familia modelului Civic se mai precizeaza ca prototipul prezentat la Geneva este in cea mai mare parte a sa asemanator cu forma finala a modelului, lucru cunoscut deja la Honda inca de la prototipurile anilor precedenti, exceptie in cazul de fata facand doar dimensiunile rotilor, jantile de aluminiu precum si a sistemului de franare performant. Detalii futuriste precum grila radiatorului sau a sistemului de evacuare nu sant excluse a fi intalnite si mai tarziu pe modelul de serie, este insa de preferat a nu le ravni.

Modelul Civic care va ajunge in curand la cea de a VIII-a sa generatie, este primul automobil de serie mare conceput si dezvoltat sub noua "capitanie" de la Tokyo.

Semiesecul actualei generatii n-a reusit sa trezeasca la timp conducerea firmei, astfel ca, toate sperantele sant puse in noua generatie ce va fi prezentata in forma sa finala, la Frankfurt in luna septembrie a acestui an.

Se prea poate ca la moda urmeaza sa fie automobilele spatioase, fiabile si functionale, dar Civic-ul trebuie sa redevina ceea ce a fost mereu si anume un automobil robust, sportiv si econom, de departe fiind cea mai bine vanduta masina din lume cu alura sportiva la clasa sa. Iar pe langa toate acestea, spatiozitatea si variabilitatea n-au fost niciodata de neglijat la un automobil Honda. Incercarea de a iesi din tipare doar de dragul modei si asa-numitei "potentialei clientele" care pe intreaga sa perioada a refuzat un astfel de automobil, i-a facut pe mai marii firmei sa readuca Civic in cliseul cu care ne-a obisnuit in ultimele decenii. Desigur ca nici acest drum nu este unul fara risc, dar ce dovada poate fi mai clara decat cifrele la vanzari si o clientela nemultumita? Nici concurenta nu e usoara, dar e nedrept ca un nume cu traditie (in Europa, un criteriu foarte important!) sa nu aiba nici 10% vanzari din ceea ce vand actorii principali la aceasta clasa, cele mai multe dintre aceste nume, aparute fiind in ultimii ani.

La oficierea ultimului Salon Auto de anvergura, domnul Fukui, presedintele Honda, ne-a promis un automobil care va pune noi accente in clasa compacta si anume prin noul sau concept ce combina sportivitatea unica in aceasta clasa si performanetele de top ce reies de aici cu tehnologiile avansate ce vor fi disponibile pe acesta impreuna cu binecunoscuta fiabilitate, normele sale de poluare si siguranta sa.
Succesul versiunii Type-R (trebuie mentionat ca fiecare al patrulea Civic in trei usi este un Type-R) nu se datoreaza atat de mult conceptului sau cat mai ales raportului sau pret/CP, unul de top in lumea auto, cel putin pana la aparitia lui Opel Astra OPC.

O traditie negativa de data aceasta, au devenit "sperantele si promisiunile" in ceea ce priveste largirea paletei modelelor in Europa cu modele exemplare la categoria lor acolo unde se vand cu succes precum Integra, Odyssey, Acura TL si altele, dar practica ne-a aratat ca numai unul din trei modele ajung pe pamant european, unele dintre ele cu o mare intarziere. Inflexibilitatea variantelor si a optiunilor oferite aici sunt, de ce sa nu spunem, strigatoare la cer.

Ni se mai spune ca, procesul studiilor de piata privitoare la compabilitatea unora dintre aceste modele pe piata europeana, este in curs de derulare, numai timpul si noile curente auto ce-si vor face aparitia pe piata, ne vor dovedi daca noi europenii "meritam" mai mult sau nu.

O alta sectiune cu traditie la Honda este sportul cu motor. La Geneva, Honda a tinut sa aduca din Japonia, direct de la Honda Collection Hall, patru monoposturi clasice celebre care au participant de-a lungul anilor in cursele de Grand Prix, pe langa cele doua monoposturi BAR Honda 006 din 2004, pentru acestea fiind creat un etaj separat in incinta standului, degajand astfel o atmosfera si o prezenta unica in tot complexul Palexpo.

Aceasta modesta etalare nu are numai scopuri reprezentative - reclama si reprezentarea proprii istorii, cat si una comemorativa si nostalgica pentru "vremurile bune", de mult apuse, pentru constructorul nipon, cand acele Williams-Honda (1987) si McLaren-Honda (1989) erau monoposturi exemplare, lucru care nu se va putea spune despre evolutia celor din ziua de azi. Pentru asta japonezii par a fi prea fixati pe castigul tras din acest sport - marketing, experienta in curse si mai ales transferul de tehnologie, toate acestea culminand cu prima descalificare din intreaga istorie a firmei in sporturile cu motor, lucru trist, dar acceptat in unanimitate.

Cateva cuvinte ar mai fi de adaugat si despre prezenta Honda in WTCC, unul dintre cele patru modele (trei Accord-uri Euro-R si un Civic Type-R) ale marcii japoneze fiind prezentat si la Geneva si anume Accord-ul lui Engström de la JAS Motorsport. Trebuie tinut cont ca, toate aceste patru modele sunt trimise in curse de catre echipe private, Honda nefiind implicata ca si echipa de uzina, dar avand un mare interes pentru aceasta competitie, dupa cum a lasat sa se intrevada unul din oficialii firmei la inceputul sezonului.
Daca cu un Civic Type-R codas ne-am obisnuit inca din sezoanele trecute, nu inseamna neaparat ca, trebuie sa ne obisnuim si cu cele trei Accord-uri in pozitia aceasta, care sunt declarate ca "foarte rapide", dar nici performantele de alta data care ni le oferea in STW (prin Accord Mk 5) sau BTCC (prin Accord Type-R) nu le vom putea avea de la acestea tocmai din primul an. Dovada cea mai clara cum ca, aceasta masina dispune de un potential imens, o reprezinta evolutia sa in campionatul de turisme nord-american, SCAA. Dar exemplul Seat e prea real, implicarea de uzina a Chevrolet e prea convingatoare, iar armadele BMW si Alfa Romeo sant prea dure.

Avand in vedere ca, vanzarile Honda in Europa si implicit in tara noastra, dovedesc o crestere semnificativa, nu ne ramane decat sa speram ca Honda va ramane mai departe pe acest drum oferindu-ne in continuare unele surprize precum si revirimentul in sporturile cu motor.

Udo Schneider

Inapoi